Ruotsalaisen tavarataloketju Åhlénsin käänne vaikuttaa olevan tukevalla pohjalla. Yhtiön toinenkin tavallinen tilikausi oli kasvussa. Lisäksi 4,9 miljardin kruunun liikevaihto oli samaa tasoa tai korkeammalla kuin yhtiön liikevaihto ennen pandemia-aikaa.
Merkittävämpi osa käännettä on ollut korjata Åhlensia pitkään vaivannut tappioputki. Viime vuosi oli toinen, jolloin yhtiön liiketulos oli plussalla ja jopa parani hieman.
Viime vuonna yhtiö avasi kolme uutta tavarataloa. Yksi tavaratalo avattiin pieneen Moran kuntaan. Taalainmaalla Keski-Ruotsissa sijaitsevassa kunnassa asuu vaivaiset 20 500 ihmistä. Moran avaus osoittaa, että tavaratalon konseptina ei tarvitse rajoittua pelkästään suuriin kaupunkeihin.
Tavarataloilla on edelleen tulevaisuus. Tavaratalo-konseptin osalta on kuitenkin syytä erotella suurten kaupunkin keskustojen jättimäiset yksittäiset luksus-talot sekä ketjuimainen toiminta. Molemmista löytyy maailmalta kasvavia ja kannattavia esimerkkejä.
Näiden kahden liiketoiminnan logiikan ero on kuitenkin miltei kuin yöllä ja päivällä. Toinen elää turisteista ja näyttävyydestä sekä eksklusiivisuuden myymisestä. Toinen puolestaan myy omia merkkejä ja elää kasvavista myyntimääristä.