”Sunscreen recommended” ilmoitti ruotsalainen kosmetiikan verkkokauppa kasvutarina LYKO tuoreessa osavuosikatsauksessaan. Kirkkautta piisasikin yhtiön tulosparannuksen myötä. Lyko jatkoi Q2:lla vahvaa kasvuaan, vaikka kasvun kulmakerroin onkin hidastunut. 6,7 %:n kasvu oli toinen kerta vuoden sisällä ja koko yhtiön historiassa, kun kasvu jää alle 10 %:n.
Kasvua painaa yhtiön pyrkimykset kansainvälistyä manner-Eurooppaan. Euroopan markkinoiden myynti laski -6.8 %. Sen sijaan Pohjoismaissa myynti kasvoi +7,4 %.
Vielä vahvemmin kansainvälistyminen näkyy yhtiön tuloksessa. Pohjoismaiden tulos oli yli 100 MSEK plussalla (12 % EBIT marginaali), kun Euroopan pieni liiketoiminta tuotti 6 MSEK tappiot.
Toimitusjohtaja Rickard Lyko nostaa osavuosikatsauksessa esille yhtiön omien merkkien vahvistuvan roolin. Viimeisen 12 kuukauden aikana 7,8 % myynnistä on tullut omista merkeistä-
Samaan tapaan kuin Lykolla, verkkoapteekki apotea.sen myynnin kasvu on hiipunut hieman alle 10 %:n, +9,9 % kasvua. Lykon tavoin Apotean tulos kasvoi myyntiä nopeammin, +17.2 %. Yhtiön EBIT nousikin toista kertaa yli 5%:n rajan
Kasvua toi erityisesti reseptilääkkeiden myynti, joka kasvoi +16,6 %. Reseptilääkkeet ovat kuitenkin vielä vähemmistössä myynnistä, kun 38 % Apotean myynnistä tulee reseptilääkkeistä ja melkein 60 % itsehoitolääkkeistä ja muista kauneuden ja hyvinvoinnin tuotteista.
Vaikka molempien Ruotsin verkkokaupan mallioppilaiden myynninkasvu onkin maltillistunut, kasvavat ne hyvin ottaen huomioon yhtiöiden mittakaavan. Suomessa on vain muutama verkkokauppa, jotka myyvät vuodessa yhtä paljon kuin Lyko tai Apotea myivät toisella neljänneksellä.
Apotean toimitusjohtaja Pär Svärdson nosti esiin osavuosikatsauksessa yhtiön asiakaslupauksen kulmakiven, nopean ja ilmaisen toimituksen. Yhtiöllä on aina tarjolla vähintään yksi toimitusvaihtoehto, joka on ilmainen.
Vahvistaakseen verkkokauppojensa kilpailukykyä, sekä Lyko että Apotea ovat investoineet varastoihinsa. Apotea on avaamassa uutta varastossa Göteborgin ja Malmön välillä. Lyko puolestaan on viimeistelemässä varastonsa laajennusta.
Varaston kapasiteetti ja tehokkuus ovat keskeisiä kilpailukeinoja verkkokaupalle.