Kaupan tila

Kaupan tila

Share this post

Kaupan tila
Kaupan tila
Ari Akseli ja K-ryhmän menestystekijät ruokakaupassa

Ari Akseli ja K-ryhmän menestystekijät ruokakaupassa

Keskon ruokakaupan toimialajohtaja Ari Akseli peilaa Kaupan tilan haastattelussa niin kotimaisen ruokakaupan sekä K-ryhmän muutoksia pitkän uransa aikana kuin myös näkymiä ruokakaupan huomiseen.

Arhi Kivilahti's avatar
Arhi Kivilahti
May 31, 2025
∙ Paid
4

Share this post

Kaupan tila
Kaupan tila
Ari Akseli ja K-ryhmän menestystekijät ruokakaupassa
1
Share
Kuvan lähde: Kesko

K-ryhmä on kotimaisen ruokakaupan toinen suuri ryhmittymä. Pitkään markkinoita hallinneet K-ruokakauppiaat ja Kesko muodostavat K-ryhmän. Viime vuodet ovat kuitenkin olleet haastavampia K-ryhmälle.

Kävin tapaamassa Keskon päivittäistavarakaupan toimialajohtajaa Ari Akselia. Haastattelussa Ari peilaa poikkeuksellisen pitkää historiaansa K-ryhmässä kotimaisen ruokakaupan muutoksiin sekä muutoksiin K-ryhmän sisällä.

Tilaa Kaupan tila sähköpostiisi. Ilmaisessa versiossa viikottainen lyhyempi päivitys. Jos haluat tukea julkaisua ja lukea viikottaisia pidempiä analyysejä, tilaa maksullinen versio.

Ensimmäisen työpaikkansa K-ryhmässä nuori Ari Akseli sai jo 15-vuotiaana vuonna 1987 aloittaessaan K-Rautamaatalous Paavolassa Isojoella. Keskon palveluksessa Akseli on ollut jo vuodesta 1995. Tämä ajanjakso antaa oivan selkänojan arvioida ruokakaupan muutoksia.

Ruokakaupan pidempi kaari

Vuonna 1995 K-ryhmä hallitsi ruokakaupan markkinaa rautaisella otteella ja 39,9 % markkinaosuudella. Sen perässä markkinan toiseksi suurimmaksi ketjuksi oli edellisenä vuonna noussut uutta tulemistaan tekevä S-ryhmä. Heidän markkinaosuutensa oli 21,9 %. Kaksi muuta merkittävää ruokakaupan ketjua olivat Tukon omistama T-ryhmä (19,7 %) sekä Ekasta Tradekaksi nimensä vaihtanut E-ryhmittymä (12,2 %).

”Vuonna 1995 Suomessa oli neljä suurta kaupparyhmittymää. Uutena on tullut Lidl ja sitten näistä vanhoista toimijoista nimenomaan T-kaupat, ja E-ryhmittymän Elanto ovat pitkälti integroituneet osaksi S-ryhmää. Meille tuli lopun Tradekan muodossa Suomen Lähikauppa.”

This post is for paid subscribers

Already a paid subscriber? Sign in
© 2025 Arhi Kivilahti
Privacy ∙ Terms ∙ Collection notice
Start writingGet the app
Substack is the home for great culture

Share