Ari Akseli ja K-ryhmän menestystekijät ruokakaupassa
Keskon ruokakaupan toimialajohtaja Ari Akseli peilaa Kaupan tilan haastattelussa niin kotimaisen ruokakaupan sekä K-ryhmän muutoksia pitkän uransa aikana kuin myös näkymiä ruokakaupan huomiseen.
K-ryhmä on kotimaisen ruokakaupan toinen suuri ryhmittymä. Pitkään markkinoita hallinneet K-ruokakauppiaat ja Kesko muodostavat K-ryhmän. Viime vuodet ovat kuitenkin olleet haastavampia K-ryhmälle.
Kävin tapaamassa Keskon päivittäistavarakaupan toimialajohtajaa Ari Akselia. Haastattelussa Ari peilaa poikkeuksellisen pitkää historiaansa K-ryhmässä kotimaisen ruokakaupan muutoksiin sekä muutoksiin K-ryhmän sisällä.
Ensimmäisen työpaikkansa K-ryhmässä nuori Ari Akseli sai jo 15-vuotiaana vuonna 1987 aloittaessaan K-Rautamaatalous Paavolassa Isojoella. Keskon palveluksessa Akseli on ollut jo vuodesta 1995. Tämä ajanjakso antaa oivan selkänojan arvioida ruokakaupan muutoksia.
Ruokakaupan pidempi kaari
Vuonna 1995 K-ryhmä hallitsi ruokakaupan markkinaa rautaisella otteella ja 39,9 % markkinaosuudella. Sen perässä markkinan toiseksi suurimmaksi ketjuksi oli edellisenä vuonna noussut uutta tulemistaan tekevä S-ryhmä. Heidän markkinaosuutensa oli 21,9 %. Kaksi muuta merkittävää ruokakaupan ketjua olivat Tukon omistama T-ryhmä (19,7 %) sekä Ekasta Tradekaksi nimensä vaihtanut E-ryhmittymä (12,2 %).
”Vuonna 1995 Suomessa oli neljä suurta kaupparyhmittymää. Uutena on tullut Lidl ja sitten näistä vanhoista toimijoista nimenomaan T-kaupat, ja E-ryhmittymän Elanto ovat pitkälti integroituneet osaksi S-ryhmää. Meille tuli lopun Tradekan muodossa Suomen Lähikauppa.”