Ateriakassien piti olla Korona-ajan ilmiö, joka poistui pandemian väistyttyä. Siltä näyttikin hetken. Ruotsalainen Cheffelo (entinen Linas Matkasse) on kuitenkin saanut myyntinsä kasvuun ja antoipa yhtiö peräti positiivisen tulosvaroituksen viime viikolla.
Yhtiön myynti on kasvanut jo yli kahden vuoden ajan. Loppukesän aikana se kiihdytti peräti +23,3 % tasolle. Myynti kääntyi ensin kasvuun Ruotsissa. Yhtiön suurin markkina Norja kääntyi kasvuun viime vuoden lopulla.
Kasvu on hieno saavutus ottaen huomioon, että pandemian jälkimainingeissa yhtiön myynnistä suli alle kahdessa vuodessa miltei kolmannes.
Yhtiö on myös onnistunut kääntämään liiketoimintansa kannattavaksi. Se toki oli sitä jo ennen pandemiaa. Merkittävintä tuoreimmassa kannattavuuskehityksessä on, että nyt kannattavuus on korkeammalla tasolla kuin kertaakaan aiemmin sitten vuoden 2018. Edes pandemia-aikana yhtiö ei päässyt yhtä korkeaan kannattavuuteen.
Kannattavuuskehitys on saavutettu tiukan kulukurin ja voimistuneen myynnin kasvun avulla. Kasvua on ajannut niin keskiostoksen kuin myös aktiivisten asiakkaiden määrän kasvu.
Ateriakassien markkinassa asiakashankinnan, ja etenkin asiakaspidon, merkitys on suuri. Cheffelon toimitusjohtaja Walter Kinman totesikin yhtiön kasvun olleen ”bumpy” tänä vuonna, vaikka korkealla tasolla onkin.
Cheffelon vahva kasvu ja HelloFreshin orastava käänne kannattavuuteen kasvun kustannuksella (sama prosessi, jonka Cheffelo kävi läpi kaksi vuotta sitten) antavat uskoa koko ateriakassi toimialan tulevaisuudelle.
Suomessa samassa kategoriassa Ruokaboksi on tehnyt vahvaa työtä kansainvälistymisensä kanssa.