Euroopan suurin muodin verkkokauppa Zalando sekä sen Pohjoismainen haastaja Boozt raportoivat hiljattain kolmannen neljänneksen tuloksistaan.
Siinä missä Zalando on noussut tasaisen kasvun uralle viimeisen reilun vuoden aikana, Boozt on sen sijaan nousemassa historiansa ensimmäisen laskuneljänneksen jäljiltä.
Zalandon liikevaihto otti merkittävän loikan yhtiön ostettua saksalaisen kilpailijansa, ABOUT YOU. Kaupan myötä Zalandosta tulee selkeästi suurin eurooppalainen muodin verkkokauppa. Yhtiön mukaan asiakasmäärien osalta sen yli 60 miljoonan asiakkaan kanta olisi kolminkertainen ASOSiin nähden.
Zalandon yli 25 %:n kasvusta valtaosa lienee tullut yritysoston myötä.
Kannattavuuden osalta Zalandolla liiketulos heikkeni myyntikatteen heikkenemisen sekä logistiikan ja varastoinnin kustannusten nousun myötä.
Zalando on panostanut viime aikoina paljon alustansa rakentamiseen ja hyvien kauppiaiden houkuttelemiseksi alustalle. Yhtiö onkin saanut kiinnostavia kauppiaita alustalle niin saksalaisten Deichmann sekä halpakauppa Netto Marken-Discount muodossa.
Ehkä kuitenkin kiinnostavampia ovat englantilaiset Next ja Marks and Spencer, jotka hakevat Zalandon kautta verkkokaupan kasvun manner-Euroopassa.
Booztilla sen sijaan kannattavuus on parantunut tasaisesti viimeisten kolmen vuoden aikana. Kolmessa vuodessa viimeisen 12 kuukauden liiketulos on miltei tuplaantunut.
Booztilla kasvua toi ”muiden” Pohjoismaiden myynti. Yhtiön suurimmat markkinat ovat Ruotsi ja Tanska. Molemmmissa suurimmissa markkinoissa myynti laski hieman.
Booztin toimitusjohtaja Hermann Haraldsson toteaa yhtiön osavuosikatsauksessa, ettei hän ole tyytyväinen yhtiön suoritukseen. Hän näkee kuitenkin kehityksen kääntymisen parempaa kohti ennen vuoden tärkeimmän sesongin alkua.
Molemmat verkkokaupat ovat menossa joulusesonkiin paremmassa tilanteessa. Ensi vuonna voisi olla odotettavissa vahvempaa kasvua?



