Jo kymmenes neljännes yli 5 % vertailukelpoista kasvua jatkuvasti vahvistuvalla kannattavuudella. Ruotsalaisen kodin tuotteiden sekatavarakauppa Clas Ohlsonin viimeiset pari vuotta ovat olleet erittäin vahvoja.
Toimitusjohtaja Kristofer Tonströmin vuonna 2021 alkanut kausi alkoi näkyä pari vuotta myöhemmin, kun keväällä 2023 hapuileva kasvui vaihtui tasaisesti vahvaan kasvuun. Sittemmin myös 12 kuukauden liukuva kannattavuus on myös parantunut.
Viimeisen 12 kuukauden liiketulosprosentti onkin kasvanut merkittävästi viimeisen kahden vuoden aikana. Kahden vuoden takainen 4,7 % EBIT% on vaihtunut yli 11 %:n tasoon.
Myös myyntikate on parantunut merkittävästi samaan aikaan. Katetta paransivat yhtiön mukaan halventuneet hankintahinnat sekä ”suotuisa myyntimix”.
Vahva myynnin kasvu siivitti yhtiön 12 kuukauden myynnin ensimmäistä kertaa yli 12 miljardin Ruotsin kruunun (yli 1,1 miljardia euroa).
Kasvua vauhdittivat niin verkkokaupan +8,5 % kasvu (osuus hieman alle 20 %) kuin myös molempien päämarkkinoiden vahva veto. Ruotsissa yhtiö kasvoi +9 %, kun puolestaan Norjassa kasvua oli peräti +14 %.
Suomi on Clas Ohlsonille markkinana selvästi pienempi ja viime aikoina heikommin kasvanut markkina. Yli 80 % Clas Ohlsonin myynnistä tulee Norjasta ja Ruotsista.
Kaikkinensa Clas Ohlsonin tilanne on hyvin kiinnostava. Yhtiö on selkeästi terävöittänyt strategiaansa keskittymällä viiteen ydinalueeseen. Tämä näkyy erityisesti kannattavuuden parantumisena.
Toisaalta, kolmessa vuodessa yhtiön myynti on kasvanut melkein 50 %.



