Tee siitä helppoa, ja se kasvaa nopeasti, markkinassa kuin markkinassa. Pikatoimittajat ovat tästä oiva esimerkki. Meillä on saatu lukea kuinka Woltin yhteistyö niin Keskon ruokakauppojen kuin Verkkokauppa.cominkin kanssa on tuonut huimaa kasvua. Sama koskee Woltin emoyhtiötä.
Marraskuussa 2021 Woltin ostaneen amerikkalaisen pikatoimitusyhtiö DoorDashin myynti, kannattavuus ja markkina-arvo ovat kasvaneet kohinalla viime vuosina. Sekä alustalla tehtyjen tilausten arvo (GOV) sekä yhtiön liikevaihto ovat kasvaneet viimeiset kolme vuotta 20-30 % neljännesvauhtia. Liikevaihto vielä hieman nopeammin.
Reilussa kolmessa vuodessa Doordashin alustalla käydyn kaupan arvo on kolminkertaistunut.
Hurja kasvu alkaa näkyä myös yhtiön kannattavuudessa. Vielä vuosina 2022 ja 2023 kannattavuus kynti pahemman kerran. Viime vuosina kannattavuuden parantuminen on ollut huomattavaa. Viimeisen 12 kuukauden (LTM) liiketulos olikin plussalla 4,6 %.
Tämä kaikki näkyy koronakrapulasta hengästyttävällä tavalla toipuneessa markkina-arvossa. Joulun 2022 pohjakosketuksen jälkeen yhtiön markkina-arvo on yli viisinkertaistunut!
Vaikka Woltin yritysosto ei juuri näy Doordashin muutenkin hurjissa kasvuluvuissa, ovat kansainvälisesti liiketoiminnat olleet viime tärkeässä roolissa viimeaikojen kasvussa. Yhtiön osavuosikatsauksessa nostetaan esiin erityisesti Wolt+-ohjelman vahva kasvu ja rooli asiakkaiden sitouttamisessa.
DashPass ja Wolt+ -kanta-asiakasohjelmien ohella kannattavan kasvun ja sitä myöten rakettimaisen kurssinousun vetureina ovat toimineet uusien tuotealueiden, etenkin ruokakaupan tilausten, lisääminen sekä luonnollisesti kaikkien huulilla olevan mainosalustan kasvu. Yhtiön mukaan mainosalustan LTM arvo on noussut jo yli miljardin dollarin. Yhtiön mukaan se on nopein mainosalusta saavuttamaan miljardin.