Doug McMillonin kausi Walmartin johdossa: elefantitkin voivat tanssia, vol 2
Mailman suurin kaupan alan yhtiö on käynyt läpi merkittävän muutoksen yhtiön historian viidennen toimitusjohtajan reilut 10 vuotta kestäneellä kaudella.
Viime viikolla saatiin lukea Suomessa varsin vähälle huomiolle jäänyt uutinen, joka oli kuitenkin hyvin merkittävä kaupan alalla. Maailman suurimman kauppaketjun Walmartin toimitusjohtaja vaihtuu. Reilut 10 vuotta yhtiötä johtanut Doug McMillon siirtyy sivuun ja tekee tilaa nykyiselle Yhdysvaltain liiketoiminnan johtajalle John Furnerille.
McMillonin kausi Walmartin johdossa on ollut hyvin merkittävä yhtiön historian näkökulmasta.
Kun vasta 48-vuotias McMillon aloitti Walmartin viidentenä toimitusjohtajana vuonna 2014, yhtiön myynnin kasvu oli laskenut tasaisesti 80-luvun huippuvuosista. Tilanne oli niin heikko, että McMillonin ensimmäisen vuoden jälkeen Walmartin myynnin kasvu painui miinukselle ensimmäistä kertaa yhtiön yli 50-vuotisessa historiassa.
Tuolloin yhtiön myynti oli hieman alle $500 miljardia, kun se tuoreimman osavuosikatsauksen myötä ylitti $700 miljardin rajan. Yksi McMillonin suurimmista saavutuksista on ollut yhtiön myynnin kasvun elvyttäminen. Osa siitä menee pandemian poikkeusaikojen piikkiin.
Vielä merkittävämpi saavutus McMillonin kaudella on ollut yhtiön verkkokaupan nostaminen kovaan kasvuun. Vuosia Walmartin johto oli puhunut kuinka yhtiö aikoo panostaa verkkokauppansa kehittämiseen. Koskaan yhtiöllä ei kuitenkaan ollut osoittaa tuloksia.
McMillonin kaudella yhtiö on panostanut verkkokaupan ja siihen liittyvän toimitusketjun kehittämiseen. Alkuun se tarkoitti kalliita yritysostoja, joilla McMillon lähinnä viestitti organisaatiolle, että verkkokauppa on asia, joka otetaan jatkossa tosissaan.
Sittemmin, kun ostetut yritykset on myyty ja niiden yrittäjät ovat lähteneet Walmartista, yhtiö on vienyt verkkokaupan keräilyn vahvasti myymälöiden yhteyteen.
Merkittävin osoitus verkkokaupan kasvusta on Yhdysvaltojen verkkokaupan huima kasvu viimeisen reilun viiden vuoden aikana. Nyt syksyllä Yhdysvaltain verkkokaupan viimeisen 12 kuukauden myynti ohitti yhtiön Costco-kilpailijan Sam’s Clubin myynnin. Vielä vuoden 2018 alussa verkkokauppa oli vain viidenneksen Sam’s Clubin myynnistä.
Maailman suurimman kauppayhtiön päämarkkinalla verkkokaupan osuus on noussut ensimmäistä kertaa yli 20 %:n.
Pörssiyhtiöt elävät kasvusta. Jos katsoo Walmartin absoluuttisen kasvun (dollareissa mitattua kasvua), Yhdysvaltain verkkokauppa on viimeisten parin vuoden ajan ollut tärkein absoluuttisen kasvun ajuri Walmartille. Jos yhtiö ei olisi satsannut voimalla verkkokauppaan 10 vuotta sitten, olisi sen kasvu huomattavan pientä tänä päivänä.
Doug McMillonin suurimmaksi saavutukseksi voikin nostaa sen, että hän osoitti myös elefanttien kykenevän tanssimaan. Jos Lou Gerstner teki sen 80-luvulla IBM:n kanssa, teki McMillon saman 2000-luvun Walmartin kanssa.
Sam Walton olisi taatusti ylpeä McMillonin aikaansaannoksista.





