Eataly - italialaisen ruokakulttuurin ylistystä
Eataly on yksi maailman erottuneimmista ruokakaupan ketjuista. Vaikka toiminta on ruokakauppaan pientä, on ketju erittäin hyvin tunnettu, etenkin ruokakaupan ja ravintolan yhdistämisestä.
Taannoisella matkalla Roomaan avautui mahdollisuus käydä kuuluisan ruokakauppaketju Eatalyn Rooman myymälässä. Hieman yllättäen rosoisemmalta vaikuttavalla Ostiensen alueella sijaitseva myymälä ei rakennuksena vastannut sitä hypeä mitä Eatalyn myymälöille on asetettu.
Sisällä myymälä osoittautui kiinnostavaksi italialaisen ruokakulttuurin ilosanomaksi.
Italialaista ruokakulttuuria maailmalle
Eataly on italialaisen Oscar Farinettin vuonna 2007 perustama jättimäisten italialaista ruokaa myyvien kauppojen ketju.
Yhtiöllä on noin 51 kappaletta valtavia kauppahallien kaltaisia ruokapalatseja maailman suurkaupungeissa. Eataly lienee ensimmäisiä ketjuja, joka toi suuren yleisön tietoisuuteen ruokakauppaa ja ravintoloita yhdistelevän ”grocerant”-termin.









Eatalyn myymälöissä perinteinen ruoan myyminen on ydinasia, mutta ruokaa ja sen alkuperää alleviivataan myös italialaiseen ruokaan keskittyvillä ravintoloilla. Rooman Eatalyssä oli kolme täysimittaista ravintolaa sekä kuusi baaria, kahvilaa ja jäätelöbaaria.
Tukholma lienee pienimpiä kaupunkeja, joissa on Eataly. Tukholman piste on selvästi Rooman myymälää pienempi ja hyvin keskeisellä paikalla kaupungin keskustassa. Lisäksi Tukholmassa itse ruoan rooli on selvästi pienempi.
Rooman myymälä sijaitsi isossa teollisuushallissa. Myymälä on levittäytynyt kolmeen kerrokseen, jokaisella omat teemansa.









Oheisissa kuvagallerioissa on maistiaisia Eatalyn tunnelmasta ja tuotteistuksesta. Eatalyssa käy nopeasti selväksi, että kyseessä ei ole hinnalla kilpaileva ketju, vaan laatuun ja erityisesti tarinoihin sekä ruokakulttuuriin nojaava ketju.
Esillepanot ja itse tuotteet olivat näyttäviä. Siitäkin huolimatta eniten silmiin pisti se kuinka paljon myymälässä käytettiin seinäpintaa viestimään tuotteiden tarinoita, mutta erityisesti siitä mistä päin Italiaa erilaiset tuotteet ovat peräisin.









Myymälöiden valtavasta koosta huolimatta Eataly on ruokakauppaan pieni toimija noin 650 M€ liikevaihdolla. Eataly on kuitenkin tärkeä muistutus ruokakaupan toimijoille siitä, että ruoka on kaikista kaupan alan tuoteryhmistä ja toimialoista vahvimpia tunteita herättävä tuote.
Ruoka liittyy vahvasti meidän jokaisen identiteettiin, mutta erityisesti ruoka on kytköksissä maiden kulttuuriin. Eataly tuo hienosti esille italialaista suhtautumista ruokaan. Samaa sopisi tehtävän enemmän myös muualla ruokakaupassa.



Olen käynyt Rooman Eatalyssa. Hieno uniikki grocenant-konsepti, jota on vaikea ellei mahdotonta kopioida ja jossa heräteostosten vaara on suuri!