Fiksuruoan verkkokauppa kääntyi kompaktiksi myymäläksi
Hävikkiruoan verkkokauppa Fiksuruoan uusi myymälä kauppakeskus Lippulaivassa on herättänyt paljon kiinnostusta. Lauantaina myymälän avajaisissa jono venyi miltei kauppakeskuksen toiseen päähän.
Viikonlopun avausruuhkan takia maanantaina avautui mahdollisuus käydä tutustumassa Fiksuruoan uuteen myymälään. Myymälä on kiinnostava avaus aiemmin puhtaasti verkossa toimineelle Fiksuruoalle.
Ensimmäinen reaktio myymälästä on, että se tuo Fiksuruoan valikoiman hyvin esille. Myymälässä on helppo hahmottaa mitä kaikkea Fiksuruoalta löytyy. Riippuu toki ennakko-odotuksista vaikuttaako valikoima suurelta tai pieneltä.
Ensimmäinen mielenkiintoinen osa myymälää oli pakkokierto.
Ruokakaupassa tuo pakkokierto ei ole käytössä, jos Normalia ei laske ruokakaupan toimijaksi. Fiksuruoan kompakti valikoima mahdollistaa pakkokierron hyödyntämisen. Siksi myymälässä on helppo asioida ja valikoiman kohtaa aivan eri tavalla kuin perinteisessä ruokakaupassa.
Suurin ero Fiksuruoan ja Normalin myymälöiden välillä on kiinteän valikoiman rooli. Siinä missä Normalilla merkittävä osa valikoimista on aina saatavilla, Fiksuruoalla ei ole kuin yksi valikoimassa pysyvästi oleva tuote.
Valikoiman vaihtuvuus toki lisää asiakkaiden tarvetta tulla myymälään useammin. Jatkuvuus puolestaan tuo asiakkaalle ennakoitavuutta. Luotettavuus ja ennakoitavuus ovat hieman ylenkatsottu, mutta yllätyksellisyyden kanssa yhtä tärkeä osa-alue. Normal tasapainoilee fiksusti näiden kahden ääripään välillä. Fiksuruoalla on tuoteryhmiä, joista löytyy aina jotain tuotteita. Se tarjonnee ennakoitavuutta ja luotettavuutta.









Myymälästä on mahdollista hauskoja löytöjä, mutta lähinnä yksittäisistä tuotteista. Olisi mielenkiintoista kuulla myöhemmin kuinka monta tuotetta keskimääräinen asiakas ostaa.
Konseptin on helppo nähdä toimivan nuorille asiakkaille. Nuoria näkyikin myymälässä paljon. Heille myymälästä löytyy makeisia, energiajuomia sekä nuudelien kaltaisia perustuotteita. Niitä luultavasti on myös varsin tasaisesti valikoimissa.
Toinen mielenkiintoinen yksityiskohta myymälässä oli vertailuhinta. Ajatuksena on, että Fiksuruoka vertaa hintojaan ”tavallisten päivittäistavarakauppojen normaalihintoihin”. Monin paikoin näkyykin kylttejä, joiden mukaan hinnat ovat ”vähintään -30 % vertailuhintoihin”.





Kolmas myymälässä esille nouseva asia on vastuullisuus. Sen on helppo kuvitella olevan keskeinen osa koko yrityksen olemassaoloa. Vastuullisuutta myös viestittiin myymälässä monin kyltein ja nokkelin sanankääntein.
Mielenkiintoinen vastuullisuusyksityiskohta myymälässä oli energiajuomien myyntirajoitus. THK:n suosituksen mukaisesti Fiksuruoka ei myy energiajuomia alle 15-vuotiaille. Sama vapaaehtoinen rajoitus on voimassa Ruotsissa.
Lieneekö Fiksuruoka ensimmäinen Suomessa?
Fiksu testi uuden kanavan oppimiseksi
Kaikkinensa Fiksuruoan myymälä on erittäin piristävä tulokas kotimaisessa ruokakaupan kentässä. Lisäksi se on Fiksuruoalle oiva tapa tuoda brändi helpommin ja monipuolisemmin asiakkaiden eteen.
Fyysisen myymälän, etenkin tälläisen pienemmän myymälän, rajoitteena on maantiede. Asiakkaat eivät tule myymälään kuin lähialueelta. Lippulaivan vaikutusalueen asukkaille Fiksuruoka nousee uudella tavalla tutuksi brändiksi. Toki myymälän operoinnin hinnalla saisi myös ostettua aika paljon Google-näkyvyyttä. Myymälä tarjoaakin monipuolisempaa kokemusta brändistä ja valikoimasta.









Mielenkiintoista on seurata mille tasolle myymälän asiakasvirrat asettuvat arjen asettuessa. Muutaman miljoonan euron liikevaihto olisi Fiksuruoan myymälälle kova suoritus. Vertailukohdaksi voi ottaa keskimääräisen K-Marketin tai Alepa/Salen, joiden keskimyynti on 3,2 M€ ja 3,4 M€. Fiksuruoan jatkuvasti vaihtuvalla ja rajatulla valikoimalla tuo ei liene realistinen taso.
Toisaalta, pelkästään pääkaupunkiseudulla on lukuisia Lippulaivan kaltaisia kauppapaikkoja. Pelkästään 5-10 myymälällä yhtiö voisi tuplata liikevaihtonsa, mikäli keskimääräinen myymälä pääsee 1-2 M€ myynnin tasolle.
Vähittäiskauppa kuitenkin pohjimmiltaan elää ylärivin kasvusta. Se auttaa niin hankintoihin, logistiikkaan kuin kaikkeen muuhunkin. Tämän varaan Fiksuruoassakin lasketaan.