Hintainvestoinnit painavat ICA:n tulosta, hypermarketien kasvaessa
Ruokakauppajätti ICA Gruppen on ollut ruotsalaisen ruokakaupan suuri voittaja viimeisen parin vuoden ajan. Nyt markkinaa nopeampi näyttää loppuneen, kun vuoden toisella kolmanneksella (HUOM! ICA ei raportoi myyntiä enää neljänneksittäin) myynnin kasvu jäi markkinan kanssa samalle tasolle.
Tämä lienee pitkälti Axfood Willys ketjun nopeasti kiihtyneen kasvun seurausta. Q2:lla Willy’sin kasvu oli peräti +10,2 %.
ICAn pääjohtaja Nina Jönsson korostaa hinnan merkitystä ruotsalaisessa ruokakaupassa luonnehtiessaan markkina, ”In a market under pressure, ICA Sweden continues investing in value for money”.
ICA Ruotsi onkin jatkanut hintainvestointien tiellä. Se näkyy myös suoraa yhtiön ruokakaupan liiketuloksessa. ICA Ruotsin tulos on painunut peräti kokonaisen %-yksikön (4,6 % → 3,5 %) hintainvestointien seurauksena. Edellisvuoteen nähden yhtiön tulos laski peräti -13 %.
ICA:n kasvua ruokakaupassa vetävät edelleen sen tärkein syömahammas ja hintakilpailun kärki, hypermarket-ketju ICA Maxi. ICA Maxin myynti kasvoi selkeästi muita ketjuja sekä markkinaa paremmin, +8,3 %.
Vielä hypermarketeja paremmin myynti kasvoi verkkokaupassa, +12,2 %.
Ruokakauppaan sekä erityisesti kauppiaiden palvelemiseen keskittyvälle ICA:lle hieman ”ylimääräinen” liiketoiminta ovat apteekit Apotek Hjärtat muodossa.
Kasvua apteekkiliiketoiminnasta
Hjärtat kasvaa tasaiseen tahtiin, etenkin verkon puolella. Maailman johtavassa apteekkien verkkomarkkinassa Hjärtat on kyennyt nostamaan verkkokaupan osuuden reiluun 10 %:iin liiketoiminnasta. Verrattaessa verkkoapteekkien markkinajohtajaan Apoteaan Hjärtatin myynti verkossa on hieman alle puolet Apotean myynnistä.
Hjärtatin roolin ICA Ruotsin kokonaisuudessa voi nähdä tuloksen tekijänä. Se tuo tuikitarpeellisia resursseja ruokakaupan liiketoiminnan vahvistamiseen. Hjärtatin tulos on kuitenkin heikentynyt tämän vuoden aikana.
ICA Ruotsin suunnanmuutoksesta pörssiyhtiöstä ykstiyiseksi kauppiaskentän tukiorganisaatioksi kuvaa tuore 200 MSEK säästöohjelma. Sillä organisaatiota pyritään tekemään suoraviivaisemmaksi ja luultavasti kevyemmäksi.