IKEA - ruotsalaisen kaupan osaamisen mestariteos
Ruotsalainen huonekalujätti on monella tapaa ainutlaatuinen kaupan yhtiö. Se on kasvanut huonekalujen ja kodin sisustuksen kaupan kiistattomaksi ykköseksi maailmassa ilman merkittäviä haastajia.
Strategia on termi, jota yrityksissä ja business-kirjallisuudessa viljellään usein. Strategia-termiä käyttämällä pyritään korostamaan kilpailijoista erottumistaan tai jonkun hankkeen tärkeyttä.
Kuluttajille suunnatun luonteensa takia kaupan alalla innovaatioiden ja kilpailuetujen kopiointi on helppoa. Siksi valtaosa kaupan alan yrityksistä muistuttaa toisiaan. Jos joku menestyy tekemällä asioita eri tavalla, on erottumistekijät usein kopioitu nopeasti.
Sitten on muutamia yrityksiä, jotka ovat pitkäjänteisesti kyenneet menestymään tekemällä asioita toisin. Näistä ehkä uniikein ja pitkäaikaisin on ruotsalainen IKEA.
Inderesin podcastissa sain pyynnön valita kaupan alan suosikkiyhtiöni. Pitkän pohdinnan jälkeen päädyin valitsemaan juuri IKEAn. Syy tähän on se, ettei itselle tule mieleen yhtään toista yritystä, joka on pystynyt dominoimaan omaa tuoteryhmäänsä niin selvästi kuin IKEA.
Ja IKEA ei dominoi suinkaan yhdessä maassa tai yhdessä maanosassa, vaan IKEA on markkinajohtaja tai yksi suurimmista peräti 63 maassa. IKEA on käytännössä ainoa globaali huonekalualan ja kodin sisustuksen erikoisketju.
Koolla mitattuna IKEAn lähimmät kilpailijat ovat aivan eri kertaluokassa. Verkkokauppa Wayfair on ainoa yli $10 miljardin tasolle pääsevä yritys. Pelkästään IKEAn verkkokauppa on suurempi kuin Wayfairin liikevaihto.
Warren Buffett puhuu usein kilpailulta suojaavasta vallihaudasta (moat). IKEAn ”moat” on poikkeuksellisen vahva.
Jotta ymmärtäisin IKEAa paremmin kävin tapaamassa yhtiön Suomen maajohtajaa Timo Hulmia. Keskustelussa käytiin läpi niin Timon polkua ennen IKEAa kuin syitä valita työpaikaksi juuri IKEA. Timo myös kävi läpi IKEAn erottumistekijöitä sekä sen kuuluisan konseptin elementtejä. Keskustelussa ei unohdetta yhtiön vahvaa kulttuuria, jota vuosikymmeniä ylläpiti yhtiön legendaarinen perustaja Ingvar Kamprad.
Timokin ehti tavata Kampradin muutaman kerran. Kampradin tuhansista ja tuhansista tapaamisista henkilökunnan kanssa on syntynyt juuret sille miten IKEAn kulttuuria ylläpidetään vielä pitkään. Ingvar Kamprad itse kuoli vuonna 2018.
Kirjoitus IKEAsta on jaettu kahteen osaan. Tällä viikolla käydään läpi Timo Hulmin matkaa IKEAn maajohtajaksi, IKEAa yhtiönä sekä yhtiön arvoja ja perustajaa Ingvar Kampradia. Ensi viikolla käydään läpi IKEAn konseptin rakennuspalikoita sekä muuten yhtiön erilaistumista kaupan markkinassa.