Kodin tuotteiden markkinaa dominoiva huonekalujätti IKEA raportoi Suomen viime tilikauden myynnin hiljattain. Yhtiö onnistui vahvistamaan asemaansa vaikeasta markkinatilanteesta huolimatta. Ikea myi viime tilikaudella enemmän tuotteita kuin aiemmalla, mutta niiden arvo oli matalampi, joten myynti jäi edellisen tilikauden tasosta.
On totta, että monella muulla alalla oli vielä paljon vaikeampi vuosi.
Toisaalta, kyseessä oli kolmas laskevan liikevaihdon vuosi neljään vuoteen. Ikean kaltaiselle organisaatiolle tämän ei tarvitse olla yhtä iso asia kuin ”tavallisemmalle” yhtiölle.
Samaan aikaan markkinassa pääkilpailijaksi noussut JYSK on kasvanut vahvasti viime vuosina. Myös Veke on nostanut päätään.
Toki Jyskin ja etenkin Veken liikevaihto on useampaa kokoluokkaa pienempi. Markkinan toiseksi ja kolmanneksi suurimpien Jyskin ja Indoor Groupin (Asko & Sotka) liikevaihto ei ole edes yhteenlaskettuna yhtä suurta kuin Ikean. Ruotsalaisjätti siis dominoi edelleen kodin tuotteiden markkinaa poikkeuksellisen vakuuttavalla otteella.
Vaikeat ajat ovat heijastuneet myös Ikean kannattavuuteen Suomessa. Yhtiön liiketulos Suomessa on enää noin kolmanneksen vuoden 2023 hieman yli 23 M€ huipputasosta. Suhteellinen liiketulos oli viime vuonna matalimmalla tasolla sitten vuoden 2003.
Suomen Ikean tuore toimitusjohtaja Cas Lachaert toteaa yhtiön tiedotteessa asiakasmäärien kuitenkin kasvaneen viime tilikaudella.
Pitkäjänteisenä yhtiönä Ikea kuitenkin jatkoi Suomeen investoimista. Erityisesti yhtiö korostaa Kuopion logistiikkakeskuksen sekä Espoon asiakasjakelukeskuksen investointeja.
Mielenkiintoinen yksityiskohta Ikean viime tilikaudessa on yhtiön siirtymä kohti ravintolatoimintaa. Vaikka yhtiön perusmyynti laskikin hieman, ravintoloiden ja ruokatuotteiden myynti kasvoi 7 %.
Ikeahan on globaalisti yksi maailman suurimmista ravintola-alan toimijoista.



