Espanjalaiselta muotikaupan jätti Inditexiltä on totuttu kuulemaan toinen toistaan rautaisempia tuloksia. Yhtiö on ollut yksi harvoista kaupan alan kansainvälisistä jäteistä, joka on kyennyt yhdistämään vahvan myynnin sekä kannattavuuden kasvun.
Erityisen selväksi Inditexin kasvu on tullut, kun yhtiötä on verrannut ruotsalaisen H&M kasvuun. Vielä 10 vuotta sitten yhtiöiden ero on oli varsin pieni, 10 % luokkaa. Lähivuosina on odotettavissa, että Inditex kasvaa kaksikertaiseksi H&M:ään verrattuna.
Tätä taustaa vasten 1,7 % kasvu ja edellisvuoden tasolla säilynyt EBIT-marginaali saattoivat olla joillekin pettymyksiä. Inditexin toimitusjohtaja Óscar García Maceiras luonnehtikin vuoden ensimmäistä puolikasta ”solid”iksi monimutkaisessa markkinaympäristössä.
Toisaalta, viimeisen 1,5 vuoden aikana H&M:n myynti on kasvanut vain kahden neljänneksen aikana. Lisäksi H&M:n liiketulosprosentti on noin kolmanneksen Inditexin vastaavasta.
Tämä ero syntyy Inditexin vahvasta kustannusten hallinnasta. Siinä missä Inditexillä menee kuluihin hieman 38 % liikevaihdosta, on H&M:llä vastaava 46 %.
Inditexin kasvu tullee jatkumaan vahvana jatkossakin. Yhtiö kertoi myymäläpinta-alaansa 5 %:lla vuodessa tänä ja ensi vuonna. Samaan aikaan yhtiön myymälöiden määrä on laskenut jo vuodesta 2018. Myynin jatkaessa kasvuaan yhtiön myymäläkohtainen myynti on miltei tuplaantunut kuudessa vuodessa.
Tämä mahdollistaa luonnollisesti hurjan tehokkuusloikan. Samaan aikaan yhtiön työntekijöiden määrä on laskenut vuodesta 2020, vaikka myynti on miltei tuplaantunut.
Inditex siis rakentaa vähemmän, mutta isompia myymälöitä. Se tehostaa toimintoja ja mahdollistaa entistä paremman kannattavuuden.
Toinen suuri kasvumahdollisuus ovat Aasia ja Yhdysvallat, joiden osuus vaivaiset 12 % ja 18 %.