Huonekalukaupan suurimman kotimaisen yrityksen, Indoor Group Oyn, myynnin lasku kiihtyi entisestään vuoden toisella neljänneksellä. Hieman 30 M€:oon asettunut myynti oli neljänneksen vähemmän kuin vuotta aiemmin.
Vaikeudet pärjätä markkinassa sekä myymälöiden sulkeminen osana säästötoimia vaikutti myynnin romahtamiseen. Viimeksi Indoorin myynti oli yhtä matalalla tasolla 20 vuotta sitten.
Vaikka kodin tuotteiden markkina on ollut vaikea, ei se käy selitykseksi Indoorin vaikeuksissa. Tilastokeskuksen mukaan kodin tuotteiden myynti laski vaivaiset -0,3 % toisella neljänneksellä. Indoorin synkät luvut tarkoittavat sitä, että joku muu on pärjännyt varsin hyvin.
Kodin tuotteiden markkinan pitäisi hyötyä myös jo pidemmän aikaa kasvussa olleen asuntomarkkinan vetoavusta.
On helppo olettaa, että markkinaa ovat voittaneet pohjoismaiset kilpailijat IKEA Suomi ja JYSK. Muillakin kotimaisen huonekalukaupan yrityksillä tuntuu olleen vaikeaa, joten ulkomaiset jätit lienevät ottaneet yhä pidempää kaulaa.
Surkea myynnin kehitys näkyy Indoorin kannattavuudessa, vaikka yhtiö käy läpi säästöohjelmaa. Ohjelman säästöt tulevat yhtiön mukaan näkymään kannattavuudessa vasta myöhemmin. Siksi tulos romahti ennätysalhaiselle tasolla, -9,1 %.
Tilanne kotimaisessa huonekalukaupassa on poikkeuksellisen synkkä. Olisi hienoa, jos kotimaiset toimijat alkaisivat löytämään kasvun eväitä. Veke lienee tästä ainoita valonpilkahduksia.