Jysk jatkaa kasvua Suomen vaikeassa huonekalukaupassa
Tanskalainen huonekalukaupan jätti Jysk juhlii 30-vuotista taivaltaan uudella ennätysmyynnillä. Huonekalualasta poiketen Jysk on kyennyt kasvattamaan myyntiään miltei keskeytyksettä.
Viime elokuussa päättyneen tilikauden aikana Suomen Jyskin liikevaihto kasvoi +1,2 % nousten 184 miljoonaan euroon. Suomen maajohtajan Johan Sjödinin mukaan myymäläuudistukset olivat suuressa roolissa kasvun taustalla.
”Viime tilikauden aikana muutimme seitsemän myymälää entistä paremmille liikepaikoille ja viisi uudistettiin uuteen konseptiin. Muutokset ovat houkutelleet lisää asiakkaita ja tehnyt ostosympäristöstä entistä inspiroivamman,” Sjödin toteaa.
Merkittävää Jyskin vuodessa on se, ettei yhtiö avannut yhtään uutta myymälää. Itse asiassa Jysk sulki Suomessa kaksi myymälää viime tilikauden aikana. Kasvu on siis syntynyt olemassa olevan 92 myymälän vertailukelpoisena kasvuna.
Inspiroiva ostosympäristö ei ole se asia, joka edelleen monelle suomalaiselle tulee mieleen Jyskiä ajatellessa. Tullessaan Suomeen vuonna 1995 Jyskin tarjonta oli varsin erilaista kuin tänä päivänä. Johan Sjödinin mukaan yhtiö tekee määrätietoisesti töitä mielikuvan muuttamiseksi. Muutos mielikuvissa voi kuitenkin olla tuskallisen hidasta.
”Myymäläkonseptia on muutettu viimeisen viiden vuoden aikana. Lisäksi tuotevalikoimaa on uudistettu tyyliltään trendikkäämmäksi, jossa on hyvä hinta-laatusuhde. Haaste on, että osalla asiakkaista on edelleen vanha mielikuva JYSKistä. Sen muuttamiseen menee Suomessa kauan.”
Kasvua yritysmyynnistä ja kesäkalusteista, verkkokaupastakin jatkossa
Tuote- ja asiakasryhmien puolella kasvua toivat yritysmyynti sekä huonekalut. Lisäksi Johan Sjödin nostaa uudistetun pihakalusteiden valikoiman, ”Kesäkaudelle otimme valikoimaamme entistä laajemman puutarhakalusteiden valikoiman, joka oli tyyliltään uudenlaista, jollaista ei valikoimassamme ollut totuttu näkemään. Myynti veti hyvin ja olemme kesäkauteen todella tyytyväisiä.”
Maajohtaja Sjödin uskoo, että suomalaisen kuluttajan käyttäytymisessä on nähtävissä rohkaisevia merkkejä paremmasa, ”olemme nähneet viime kuukausina positiivisia merkkejä ja olemme iloisia vahvasta kesästä – uskomme kehityksen jatkuvan myös tulevina kuukausina.”
Osa-alue johon Jysk tulee panostamaan uudella kolmivuotisella strategiakaudella, ovat digitaaliset järjestelmät sekä verkkokauppa. ”Teemme merkittäviä investointeja kaikkiin digitaalisiin alustoihimme, mukaan lukien verkkokauppa. Vuoden loppuun mennessä aiomme myös ottaa käyttöön täysin uuden kassajärjestelmän, josta hyötyvät sekä asiakkaat että työntekijät. Järjestelmä on ollut jo käytössä muutamissa muissa maissa ja se on otettu erittäin hyvin vastaan.”
Vaikka taloudessa ja kuluttajien luottamuksessa on merkkejä paremmasta, Jyskillä uskotaan kasvun tulevan edelleen hyvästä hinta-laatusuhteesta. ”Jatkamme samalla investointeja hinnan alennuksiin, jotta voimme tarjota asiakkaille entistä edullisemmat ratkaisut niin pieniin kuin suurempiinkin kodin hankintoihin.”