Tanskalaisen huonekalujätti JYSKin huima kasvu läpi Euroopan ja hieman jo sen rajojen ulkopuolelle jatkuu vahvana. Yhtiön myynnin kasvu kiihtyi viimeisellä tilikaudella muutaman maltillisemman kasvun vuoden (+6 % ja +7 %) jälkeen. Hiljattain loppuneella tilikaudella Jyskin myynti kasvoi miltei 12 %,nopeinta nopeinta kasvua kymmeneen vuoteen.
Kasvuloikan ansiosta Jyskin liikevaihto nousi yli 45 miljardin Tanskan kruunun (noin kuusi miljardi euroa).
Samaan aikaan myynnin kasvun kiihtymisen kanssa myös yhtiön tulos parani parasta vauhtia kymmeneen vuoteen. Yhtiön liiketulos (EBIT) loikkasi peräti yli 25 % nousten jo yli 12 %:n. Vaikka taso on selkeästi korkeampi kuin parina edellisenä vuonna, on se vielä jonkin verran perässä pandemiaa edeltänyttä, yli 13 %, tasoa.
Kasvun ytimessä oli yhtiön vahva halu kasvaa ja laajentua. Viime tilikaudella yhtiö avasi huimat 148 uutta myymälää, lähes kolme viikossa. Myymälöiden avaukset selittävät vain pienen osan kokonaiskasvusta, koska myymäläverkosto laajeni vain noin 5 %:lla.
Iso osa kasvusta on olemassaolevien myymälöiden vertailukelpoista kasvua. Tämän taustalla oli yhtiön 303 “myymäläaktiviteettia” vuoden aikana. Se tarkoittaa myymälöiden siirtoja parempaan paikkaan, laajennuksia tai päivityksiä.
Perustaja Lars Larsenin hengessä yhtiö kasvoi vahvasti ja meni ensimmäistä kertaa Euroopan ulkopuolelle. Yhtiö avasi ensimmäisen oman Euroopan ulkopuolisen myymälänsä Marokossa. Franchise-toimintojen kautta Jyskillä on läsnäolo 21 maassa, joista valtaosa Euroopan ulkopuolella.
Jyskin kasvutarina on huikea eurooppalaisen kaupan menestystarina. Siitä lisää huomenna, kun Kaupan tila podcastin vieraaksi tulee Jyskin Euroopan aluejohtaja Ville Velin. Käy kuuntelemassa mitä kotimainen kaupan ala voisi oppia Jyskiltä.



