Kaupan tila

Kaupan tila

Pidemmät kirjoitukset

Isot K-ruokakaupat pärjäsivät vaikeassakin markkinassa

K-ruokakauppiaiden vuosi 2024 oli kaksijakoinen: monilla meni varsin hyvin, kun osalla oli vaikeaa. Tässä jutussa syvennytään siihen miten K-ruokakauppiaiden vuosi on mennyt.

Arhi Kivilahti's avatar
Arhi Kivilahti
Oct 04, 2025
∙ Paid
2
Share

Lokakuu on ruokakaupan kuukausi. Kuukausi huipentuu keskiviikkona 29.10.2025 järjestettävään Kaupan tila ruokakauppa -seminaariin. Vielä ehdit mukaan.
Alla linkki, jonka kautta voit käydä lukemassa lisää ja ostamassa liput:

Kaupan tila 2025 kokoaa ruokakaupan kiinnostavimmat puhujat ja aiheet

Kaupan tila 2025 kokoaa ruokakaupan kiinnostavimmat puhujat ja aiheet

Arhi Kivilahti
·
Jun 6
Read full story

Syksyllä on taas se aika vuodesta, kun on hyvä hetki katsoa miten K-ruokakauppiaiden edellinen vuosi on mennyt. Satojen K-ruokakauppojen tietojen analysointia varten Fonecta on taas ystävällisesti tullut Kaupan Tilan apuun. Fonectan tuottama aineisto kattaa myynti- ja tulostietoja yli 400 K-ruokakaupan osalta.

Tuloksellisesti hyvässä kunnossa oleva ryhmä

Aineisto on edustava kuvaus K-ruokakauppias -kentästä. Aineiston kauppiaiden yhteenlaskettu myynti viimeisen tilikauden aikana oli 4,6 miljardia euroa. Tämä on melkein 60 % K-ryhmän hieman alle kahdeksan miljardin euron ruokamyynnistä (PTY:n tilastojen mukaan). Aineisto edustaa erityisen hyvin suuren pään kauppiaskenttää.

Tilaa Kaupan tila sähköpostiisi. Ilmaisessa versiossa viikottainen lyhyempi päivitys. Jos haluat tukea julkaisua ja lukea viikottaisia pidempiä analyysejä, tilaa maksullinen versio.

Kuvan lähde: Kesko

Aineiston K-ruokakauppiaiden myynti kasvoi keskimäärin +4,6 %. Keskon tilinpäätöksen mukaan koko K-ryhmän ruokamyynti vuonna 2024 kasvoi vaivaiset 0,1 %. Keskon yleisen kasvun yli pääsi noin puolet aineiston kauppiaista, 200 kauppiasta kasvoi enemmän kuin +0,1 %.

Myynnin kasvun osalta joukossa oli hurjia kasvulukemia sekä voimakkaita tiputuksia. Niiden osalta on hyvä tunnistaa, että aineisto ei ole täydellinen katsaus lukuihin. Vaihtelut johtuivat usein remonteista, myymälöiden sulkemisista sekä kauppias-vaihdoksista. Joidenkin kauppojen osalta vertailuluvut voivat myös olla toisesta kauppapaikasta.

This post is for paid subscribers

Already a paid subscriber? Sign in
© 2025 Arhi Kivilahti
Privacy ∙ Terms ∙ Collection notice
Start writingGet the app
Substack is the home for great culture