Kotimainen design-huonekaluja kansainvälisesti myyvä Finnish Design Shop onnistui kääntämään myyntinsä hienoiseen kasvuun vaikean edellisvuoden jälkeen.
Vaikka +1,2 % ei ole kovaa kasvua yhtiön historia huomioiden, on se hyvä suoritus verrattuna -10,9 % myynnin tiputukseen edellisenä vuonna.
Myynnin kasvun kannalta kansainvälistyminen osoittautui tärkeäksi, kun yhtiön kotimarkkina Suomi jatkoi vaikeana. Suomessa myynti jäi edellisvuoden tasosta -0,6 %. Sen sijaan kansainvälisillä markkinoilla myynti kasvoi +2,8 %.
Kansainvälisten markkinoiden parempi veto nosti niiden osuuden Finnish Design Shopin myynnistä jo 57,7 %:iin.
Myynnin elpyminen edesauttoi yhtiötä myös parantamaan tulostaan, vaikka matkaa kannattavuuteen on vielä. Pitkään yhtiö kasvoi kannattavasti, kunnes korkean inflaation aikana tulos painui tappiolle.
Edellisvuodesta tappion määrä pieneni, kun liiketoiminnan muiden kulujen osuus liikevaihdosta pieneni. Liiketoiminnan muut kulut olivat myös se osa, joka kasvoi voimakkaasti vuodesta 2022 alkaen.
Henkilöstökulujen osuus Finnish Design Shopilla on verkkokauppana jossain määrin matalampi kuin muilla kotimaisilla huonekalukaupan toimijoilla. Taso on myös pysynyt 10-12 % välillä viimeisen 10 vuoden aikana. Muiden kulujen osuus sen sijaan pomppasi 15 %:sta 20 %:iin korkean inflaation aikana.
On helppo olettaa, että hinnan korostuessa markkinoinnin kustannukset ovat nousseet asiakashankinnan vaikeutuessa.
Kaikkinensa Finnish Design Shop on poikkeuksellinen suomalainen kauppayhtiö useammallakin tavalla.
1. Yhtiöllä on hyvin kirkas strateginen erottuminen deisgn-huonekaluissa (ainoa tapa selvitä IKEAn ja JYSKin kainalossa?)
2. Yhtiö toimii verkossa (puhtaita verkkokauppoja Suomessa varsin vähän)
3. Yhtiö on kansainvälinen (kotimainen kauppa keskittyy turhan pitkään kotimarkkinaan)
4. Kansainvälistyminen on mahdollista vain kirkkaan strategisen erottumisen avulla
Moni voisi ottaa oppia Finnish Design Shopin valinnoista.
Kansainvälisyys myös tekee Finnish Design Shopin tulevaisuuden näkymistä valoisammat. Jo miltei 60 %:n osuus myynnistä tarkoittaa sitä, että yhtiö on entistä vähemmän riippuvainen kotimarkkinan heilahteluista.