Kotimaisen halpakaupan perheyhtiö Kärkkäinen raportoi viime vuodelta edellisen vuoden tasoista myyntiä ja vahvistunutta kannattavuutta, etenkin verkkokaupassa.
Kaupan alan vaikeudet heijastuivat myös Kärkkäisen liiketoimintaan. Monien muiden kauppaketjujen tapaan Kärkkäisen asiakasmäärät kasvoivat, mutta keskiostos laski asiakkaiden keskittyessä halvemman hintapisteen tuotteisiin.
Kokonaisuudessaan Kärkkäisen liikevaihto notkahti muutaman prosentin päätyen hieman alle 300 M€ tasolle. Yhtiön toimintakertomuksen mukaan vähittäiskaupan toiminta kuitenkin kasvoi, mutta polttoainemyynnin hintojen ja määrien lasku painoi kokonaisliikevaihdon laskuun.
Kärkkäisen tavaratalomyynti kasvoi viime vuonna +0,5 %, kun puolestaan verkkokaupassa kasvua oli +1,2 %.
Kituliaan myynnin kasvun ohella Kärkkäisen viime vuoden suurempi aikaansaannos oli kannattavuuden parantuminen. Kärkkäisen emoyhtiön liikevoittoprosentti parani 2,6 % → 2,9 %. Koko Kärkkäinen konsernin, joka sisältää myös kiinteistöjen omistuksia, liikevoitto parani peräti 33,8 %.
Kiinnostava yksityiskohta löytyy, kun katsoo Kärkkäisen verkkokauppayhtiön lukuja. Verkkokaupan kasvun ohella sen myyntikate ja erityisesti kannattavuus paranivat viime vuonna merkittävästi. Myyntikatteen puolella kate loikkasi 25,1 % → 26,5 % ja liikevoittoprosentti 3,1 % → 6 %. Verkkokaupalla voi tehdä rahaa, vaikka myisi halvalla.
Kärkkäinen on myös panostanut paljon tulevaisuuden kasvuun. Verkkokaupan puolella yhtiö on tehnyt isoja investointeja logistiikkaan sekä verkkokaupan kehittämiseen. Myös markkinapaikan valikoimaa ollaan laajentamassa merkittävästi. Tämän yhtiö odottaa kasvattavan myyntiä sekä kannattavuutta.
Lisäksi yhtiö panostaa myymäläverkostoonsa. Oulun myymälän uudistaminen valmistuu tänä vuonna. Ensi vuonna yhtiö avaa uuden 15 000 m2 myymälän Seinäjoen Ideaparkin yhteyteen.
Kärkkäinen toimii hyvänä esimerkkinä kotimaiselle kaupalle ennakkoluulottomasta verkkokauppaan panostamisesta. Verkkokaupasta on tullut Kärkkäiselle merkittävä kasvun lähde. Tällä hetkellä jo miltei 32 % yhtiön myynnistä tulee verkon kautta. Vielä olennaisempaa on, että verkkokauppayhtiö tekee vahvaa tulosta.