Kauneus ja terveys jatkaa kasvuaan erikoiskaupan vaikeista ajoista huolimatta
Kauneus ja terveys on toimiala, joka on perinteisesti kasvanut hyvin taloudellisesta syklistä riippumatta. Näin on tapahtunut myös korkean inflaation aikana.
Vuodesta 2018 kauneuden ja terveyden myynnin kehitys (sisältää apteekit) on painunut laskuun vain kahden pandemia-neljänneksen aikana. Siinä missä erikoiskaupan myynti on laskenut jo vuoden ajan, on kauneuden ja terveyden toimialan myynti jatkanut hienoisessa kasvussa.
Lyko ja Normal vetävät markkinaa kovemmassa kasvussa
Kauneuden ja terveyden tuotteiden myynnissä toisille yrityksille pandemia-aika ja korkean inflaation aika ovat olleet haasteellisia. Erityisesti tämä näkyy Stockmannin kauneuden tuotteiden myynnissä sekä Ruohonjuuren liikevaihdossa.
Samaan aikaan Kicks on kasvanut tasaisesti. Yhtiön ei kuitenkaan vielä ole julkistanut viime vuoden lukujaan.
Erityisesti kovaa kasvu on ollut uusien toimijoiden, Lykon ja Normalin kohdalla. Lyko on kasvanut vauhdilla, etenkin viime vuonna, jolloin myynti pomppasi yli 100 %. Nykyisellä kasvuvauhdillaan Lyko alkaa muutaman vuoden sisällä haastamaan Kicksia maamme suurimpana kauneus ja terveyden erikoisliikkeenä. Lykolla on jo kaksi myymälää Suomessa ja verkkokauppa kasvanee vauhdilla.
Kauneuden ja terveyden yleisketjuista Normalin hengästyttävä kasvuvauhti nousee esille. Yhtiön yli 120 M€ myynnistä vain osa tulee kauneuden ja terveyden tuotteista. Osuus lienee kuitenkin suuri, luultavasti yli puolet liikevaihdosta.
Normal ei kuitenkaan ole suurin kauneuden ja terveyden toimija Suomessa. Yleisketjuista Stockmannin liikevaihto on edelleen samaa tasoa Normalin kanssa, joskin Normal mennee menojaan tulevina vuosina.
Näiden ohella Yliopiston Apteekki on merkittävä kauneuden ja terveyden tuotteiden myyjä. Yhtiön 360 M€ liikevaihdosta 20% tulee Hyvinvointituotteista. 70 M€ myynnillä Yliopiston Apteekki on Normalin ja Stockmannin kanssa samaa kokoluokkaa.
Suurimmat kauneuden ja terveyden tuotteiden myyjät kuitenkin löytyvät muualta. Prisma, K-Citymarket ja Tokmanni ovat kaikki merkittäviä kauneuden ja terveyden tuotteiden myyjiä. Niiden myynnit noussevat selvästi muiden yläpuolelle. Näistä myynneistä ei kuitenkaan ole tarkkaa tietoa.
Sosiaalinen media ohjaa asiakkaiden käytöstä
Yllä käsitellyistä yrityksistä Normal on panostanut selvästi voimakkaimmin sosiaalisen median hyödyntämiseen. Erityisen vahvasti tämä näkyy nuorten suosiman Tiktokin seuraajamäärissä. Suomen Normalilla on Tiktokissa melkein yhtä paljon seuraajia kuin kahdella seuraavalla Lykolla ja Kicksillä yhteensä.
On vaikeampi sanoa onko Normalin korkeat seuraajamäärät seurausta yhtiön asiakaskunnan rakenteesta vai onko yhtiön asiakaskunta nuorta Normalin panostuksesta Tiktokiin. Yhtä kaikki Normal on hienosti valjastanut sosiaalisen median kanavat ohjaamaan asiakkaita heidän myymälöihin.
Lyko ja Kicks ovat Suomen seuraajamäärissä samaa tasoa Instagramin osalta. Tiktokin kohdalla Kicksin lukuun kuuluvat kaikki Pohjoismaat. Lykolla on pelkästään Ruotsissa yli 70 000 Tiktok-seuraajaa.
Muutenkin Ruotsissa yhtiöiden sosiaalisen media seuraajamäärät ovat aivan eri tasolla kuin Suomessa. Esimerkiksi Normalilla on Tiktokissa melkein kolminkertainen määrä seuraajia Ruotsissa kuin Suomessa (78 000 vs 210 000). Instagramissa yhtiöllä on miltei tuplasti seuraajia Ruotsissa (56 000 vs 96 000). Ruotsalaisilla Kicksillä ja Lykolla seuraajamäärät Ruotsissa ovat luonnollisesti paljon suuremmat, koska yhtiöt ovat toimineet Ruotsissa paljon pidempään
Dermosilin seuraajamäärät Instagramissa ja Tiktokissa olivat yllättävän korkeita ottaen huomioon yhtiön muita pienemmän koon.