Kaupan alan luettavaa joulun pyhille
Kaupan alan kovimpien joulukiireiden helpotettua, joulun pyhtä ovat hyvää aikaa hiljentyä myös lukemisen pariin. Mikäli alan ammttikirjallisuus kiinnostaa, koostin listan kirjoista jotka itse olen kokenut erityisen hyödyllisiksi.
Yleisiä kirjoja, jotka vaikuttaneet eniten omaan ajatteluuni:
Creativity Inc, Ed Catmull: fantastinen kuvaus johtamisesta ja organisaatioista sekä Toyota Production Systemin tai Leanin hyödyntämisestä luovassa työssä
The Goal, Eliyahu M. Goldratt tai The Toyota Way, Jeffrey Liker: erinomaisia johdantoja jatkuvan parantamisen ihmeelliseen maailmaan
The Good Jobs Strategy, Zeynep Ton: ehkä paras kirja mitä kaupan alasta on kirjoitettu, myös vahvasti Toyota-maailmaa kaupan alalle tuotuna. Hieno kuvaus myös Costcon, Trader Joes:n ja Mercadonan erinomaisuudesta
Brick by Brick, David Robertson: Erinomainen kirja Legon “kriisistä” vuosituhannen vaihteessa ja siitä miten yhtiö nousi kukoistukseen hyvin perinteisillä keinoilla
Understanding Michael Porter, Joan Magretta: paras kirja strategisesta johtamisesta. Kukaan ei kuitenkaan jaksa lukea Porterin ikivihreitä kirjoja. Magretta tiivistää taitavasti Porterin opit.
Shopping, Seduction & Mr Selfridge, Lindy Woodhead: Fantastinen kuvaus siitä mikä aikoinaan teki tavarataloista kaupan alan dominoivia konsepteja
Hauska pieni kirja, joka on pintapuolisesti self help -kirja, mutta sisältää paljon hyviä käytännön neuvoja: How to Sell Anything to Anybody, Joe Girard (maailman parhaan automyyjän)
kuvaa “moderneja” markkinoinnin menetelmiä, mutta 50-luvulla käyttöönotettuna
Kaupan ihmisten elämäkerroista nostaisin esiin
Made In America, Sam Walton: klassikko
Sol Price: Retail Revolutionary and Social Innovator, Robert Price: Sam Waltonin aikalainen, joskin selvästi heikommin tunnettu. Sam Walton sekä Home Depot:n perustajat oppivat Pricelta valtavasti. Oli keskeisessä roolissa Costcon syntymisessä. Hyvin harvinainen kirja.
The rise & fall of Mark & Spencer, Judi Bevan: kuvaa hienosti miksi M&S on englantilaisille se kaikista ikonisin kauppaketju. Loistelias historia todellisia kaupan perusasioita.
Legendary Letters tai Leading by Design: Ingvar Kampradista ja IKEAn uniikkiudesta on kirjoitettu paljon hienoja kirjoja.
Becoming Trader Joe, Joe Coulombe: Trader Joe’s nauttii Yhdysvalloissa kulttimainetta, ja syystä. Perustajan oma versio siitä miten kaikki sai alkunsa.
Evertyhing Store, Brad Stone: tämän päivän klassikko Sam Waltonin rinnalle.Paras kuvaus Amazonin ensimmäisistä 20 vuodesta. Kuvaa hyvin sitä mikä teki Bezosista ja Amazonista niin mahtavia.
Shaping an American Institution: Robert E. Wood and Sears, Roebuck: Harvinainen kirja, joka kuvaa Sears kasvoi keskisuuresta postimyyntiyhtiöstä ylivoimaisesti maailman suurimmaksi kaupan yhtiöksi.
Management in Ten Words, Terry Leahy: Tescon suuruuden luomisessa keskeisessä roolissa ollut Leahy kuvaa omaa ajatusmaailmaansa hänelle tyypilliseen no nonsense -tyyliin.
Built from scratch, Bernie Marcus & Arthur Blank: samwaltonmainen kuvaus siitä miten Home Depot:sta rakennettiin maailman mahtavin rautakaupan ketju, ennätysajassa.
Jos laadukkaat podcastit kiinnostavat, kaksi on yli muiden:
Acquired: huikeita ja pitkiä sukelluksia laatuyhtiöihin
erityisen hienoja jaksoja kaupan yhtiöistä, kuten Costco, LVMH, Trader Joes, Walmart, Amazon, Mars, Coca Cola, Nike
muita mainitsemisen arvoisia jaksoja: Nintendo, Sony, Google, Standard Oil
Founders: David Senra on kävelevä elämänkertojen tietosanakirja, ja intohimoinen sellainen:
Nautinnollisia luku- ja kuunteluhetkiä.



