Kaupan huiput 2025: vuoden kovimmat kasvajat
Kaupan Huiput 2025 -julkaisu antaa myös erinomaisen kuvan siitä miten kauppa kasvoi viime vuonna. Julkaisu 130 ketjusta, kasvua oli 51 ketjulla. Mutta iso kysymys on: kuka kasvoi parhaiten?
Kaupan huiput -tilastopaketti tarjoaa lukuisia näkökulmia analysoida kaupan markkinaa. Kysymys joka luonnollisesti kiinnostaa kaikkia: kuka menestyi parhaiten?
Vaikka kysymys on yksinkertainen, ei siihen voi antaa yksiselitteistä vastausta. Miten menestys määritellään? Onko kyse kasvusta vai kannattavuudesta? Jos kasvu on tärkeää, lasketaanko suhteellinen kasvu (prosenteissa) vai euromääräinen kasvu? Miten verrata muutaman kymmenen tai sadan miljoonan yrityksen kasvua tuhansien miljoonien liikevaihtoa tekeviin Prismaan tai S-Marketiin?
Tästä huolimatta yritän hahmottaa sitä kuka menestyi hyvin viime vuonna. Tätä varten tarkastelen Kaupan Huippujen tilastoja kolmesta keskeisestä näkökulmasta: suhteellinen kasvu, euromääräinen kasvu sekä kannattavuus.
Kasvu on vähittäiskaupassa aina kriittisen tärkeää. Pienille toimijoille prosenttimääräinen kasvu syntyy huomattavasti pienemmillä euroilla kuin suurelle. Siksi euromääräinen kasvu tasapainottaa kuvaa kasvusta.
Parhaat toimijat pystyvät tasapainottamaan vahvan kasvun hyvään kannattavuuteen.
Euromääräinen kasvu: suuret jyräävät
Kun puhutaan euroista vähittäiskaupassa, ruokakaupan mittakaava on omassa luokassaan. Siksi ei yllätä, että euromääräisesti eniten kasvaneiden ketjujen joukossa ovat ruokakaupan jätit Prisma, S-market ja K-Citymarket. Omassa luokassaan S-ryhmän kaksi suurinta ketjua ovat ainoat, joiden myynti on kasvanut yli 100 M€.
Ruokakaupan kantaan ovat onnistuneet kiilaamaan hurjasti kasvaneet Normal ja Puuilo. Taloon.com on noussut listoille mukaan, kun siihen on yhdistetty muita emoyhtiö BHG Groupin Suomessa omistamia yrityksiä. Orgaanisen kasvun osalta seuraavana tulee Musti ja Mirri, joskin sen kasvu oli jo selkeästi pienempää kuin edellä mainituilla.
Suhteellinen kasvu korostaa eri toimijoita, pääasiassa
Suhteellisen kasvun näkökulma antaa tilaa pienemmille. Suuren ketjun on vaikea saavuttaa yli 10 % kasvua, kun taas pienelle toimijalle 10 % voi olla matalaa kasvua.
Kasvun osalta omassa sarjassaan painii ruotsalainen Jula, joka on kiihdyttämässä Suomen kasvuaan. Yhtiö avasi toissa vuonna 2023 seitsemän myymälää ja viime vuonna yhden. Vahvalla laajentumisella yhtiö on saanut kasvatettua myyntinsä muutamassa vuodessa 33,7 M€:oon. Kasvu jatkunee, koska yhtiö on avannut neljä tavarataloa tänä vuonna ja suunnitteilla on neljä lisää ensi vuonna.
Julan jälkeen kasvukärkeen nousee, myös suhteellisen kasvun osalta, Normal. Normalin kohdalla vahva kasvu on neljän vuoden tulosta. Yhtiö on ehtinyt ennen edellisen tilikauden loppumista avata peräti 81 myymälää. Normalinkin kohdalla kasvulle ei näy hidastumisen merkkejä. Yhtiö on avannut tänä vuonna lisää myymälöitä nostaen kokonaismäärän jo 100.
Vaateketju Gina Tricotin voimakas kasvu on hieman yllättävää.
Muista vahvasti, yli 30 %:lla kasvaneista, ketjuista luksusmerkki Louis Vuitton avasi keväällä 2023 toisen pisteensä Helsingin keskustan Stockmannilla.
Myös Lyko on avannut Suomessa kolme myymälää. Heidän kohdallaan myynnin ripeää kasvua voi myös selittää verkkokaupan kasvu. Sama koskee viittä kivijalkamyymälää sekä kasvavaa verkkokauppaa operoivaa Vekeä.
Yli 30 % kasvu nostaa yhtiön harvalukuiseen kasvajien joukkoon suomalaisessa vähittäiskaupan markkinassa. Erityisen kova suoritus on ottaen huomioon, sillä Veken kategorian - huonekalujen - markkina on ollut hyvin heikko.
Kannattavuus: kuka tuottaa eniten lisäarvoa asiakkaalle?
Kun kaupan yhtiöitä listaa kannattavuuden mukaan, kaksi nousee ylitse muiden. Yritykset edustavat hyvin erilaisia liiketoimintamalleja sekä hintapisteitä: Louis Vuitton ja SPR Kontti. Toinen myy luksustuotteita ja toinen käytettyjä tuotteita.
Näiden kahden jälkeen nousee tasaisempi ryhmä, joista Puuilo oli mukana myös vahvasti kasvaneiden listalla. Kovaa kasvaneiden listalta löytyy myös kannattavuuden listauksen yhdeksännelle sijalle yltänyt Normal.
Mainittavaa kannattavimpien listalla ovat myös kaksi pienempää yritystä, jotka tekevät erittäin kannattavaa liiketoimintaa: Levykauppa Äx ja By Pia’s. Hienoa nähdä kotimaisen erikoiskaupankin pärjäävän ja kasvavan kannattavasti.
Summa Summarum: ketkä kasvoivat parhaiten?
Kun samaan kuvaan laitetaan nopeasti ja kannattavasti kasvaneita suuria yrityksiä (yli 50 M€ liikevaihtoa), kaksi nousevat ylitse muiden: Louis Vuitton ja Normal. Molemmat ovat kasvaneet kovaa ja kannattavasti. Louis Vuitton vielä erityisen kannattavasti.
Siitä huolimatta oma subjektiivinen valintani vuoden kasvajaksi menisi kuitenkin Normalille.
Siihen on muutama keskeinen syy:
Normal on merkittävästi suurempi liikevaihdolla mitattuna
Normalin euromääräinen kasvu oli kolminkertainen suhteessa Louis Vuittoniin (54,6 M€ vs 16,6 M€)
Louis Vuittonin kasvu ei jatkune yhtä vahvana nyt, kun molemmat myymälät käyvät normaalisti
Normal jatkanee heinäkuussa päättyneellä tilikaudella vahvaa kasvuaan.
Kunniamaininnan hienosta kasvusta saavat myös Puuilo, DNA Kauppa ja Silmäasema. Kaikki nämä kolme ovat kasvaneet hienolla tavalla vaikeassa erikoiskaupan markkinassa.







