Vähittäiskaupan kasvua on odotettu Suomessa kuin kuuta nousevaa. Erityisesti erikoiskaupan tilanne on jatkunut vaikeana jo vuosia. Ruotsissa tilanne on ja etenkin ilmapiiri erikoiskaupassa on hyvin toisenlainen.
Ero markkinoiden välillä näkyy, kun katsoo vähittäiskaupan kasvua Suomessa ja Ruotsissa. Markkinat ovat kasvaneet varsin samassa tahdissa. Sillä erolla kuitenkin, että Ruotsissa kasvu on järjestäen ollut 2-3 %-yksikköä korkeammalla.
August Associates teki aiheesta kiinnostavan raportin. Raportti käsittelee suomalaisten ja ruotsalaisten julkisesti listattujen yhtiöiden kasvua ja kannattavuutta.
Vaikka Ruotsissa kokonaisuutena menee paremmin, on meillä Suomessakin hyviä esimerkkejä, kuten Puuilo, Musti Group ja jopa Verkkokauppa.com, joka on saanut kasvuunsa aivan uuden vaihteen vuosien laskukierteen jälkeen. Nämä kolme yhtiötä myös symboloivat niitä asioita missä ruotsalaiset perinteisesti ovat olleet parempia.
Mitä nämä sitten ovat? Mitä kaupan pitäisi tehdä ravistellakseen synkkyyden pois?
Perjantaina klo 11.30 on luvassa Augustin webinaari, jossa keskustelen näistä ja muista aiheista Olli Lehtonen ja Topi Tiitola kanssa.
Ilmoittaudu mukaan webinaariin täältä: https://events.teams.microsoft.com/event/2404bd31-20f0-49b3-a8a2-b37d1faa144b@e86a03ca-1287-4a62-bcb2-916e30df860c
Tule kuuntelemaan mitä vähittäiskaupan kasvajat tekevät oikein.