Kesko kasvatti myyntimääriään ruokakaupassa reilun vuoden tauon jälkeen
K-ryhmän toimenpiteet markkinaosuuksien kasvattamiseen näyttävät tuottavan hienoisia positiivisia merkkejä. Ero pääkilpailijaan säilyy edelleen suurena, vaikka paikoin K-ryhmä kasvaa lupaavasti.
Kesko raportoi aamulla Q3/2025 tuloksistaan. Tulosten pääviesti on, että K-ryhmä (Kesko + kauppiaat) menee oikeaan suuntaan, vaikka ero pääkilpailijaan on edelleen suuri. Vuoden alusta katsottuna, K-ryhmän ja S-ryhmän kasvun ero on säilynyt suurena, jopa hieman venähtänyt vuoden takaisesta.
Vuosineljännesten tasolla K-ryhmän myynti kasvoi reilun vuoden tauon jälkeen hintoja nopeammin. Viimeisten neljän vuoden aikana K-ryhmän myynti on kasvanut hintoja nopeammin vain muutamana yksittäisenä neljänneksenä.
Yhtiö kertookin asiakasmäärien kasvaneen ja näkevänsä merkkejä laadun ja palveluiden merkityksen kasvusta. Pääjohtaja Jorma Rauhalan mukaan tilanne näyttää lupaavalta: ”K-ruokakauppojen markkinaosuuskehitys on vahvistunut vuoden aikana ja hypermarket-kokoluokassa K-Citymarket on voittanut markkinaosuutta tammi-syyskuussa.”
Positiivisia signaaleja ilmassa
K-Citymarketin markkinaosuuksien voittaminen on merkittävä uutinen Keskolle. Toistaiseksi epäselvää on miltä ketjuilta K-Citymarket on onnistunut voittamaan osuuksia. Myös molemmat pääkilpailijat ovat sanoneet voittaneensa markkinaosuuksia.
Myyntimäärien kasvun ohella positiivista Keskon tuloksissa on se, että neljännestasolla ero markkinaan näyttäisi kutistuvan. Sekavaksi tilanteen tekee se, että S-ryhmään verrattaessa luvut ovat aina vuoden alusta laskettuja. S-ryhmä raportoi vain vuoden alusta, kun Kesko raportoi neljänneksittäin ja vuoden alusta.
Kun tilannetta katsotaan neljänneksittäin, ero K-ryhmän ja markkinan kasvujen välillä näyttää pienentyneen. Tämä on mahdollisesti merkki sitä, että viime aikoina K-ryhmän suoriutuminen markkinassa on ollut parempaa kuin aiemmin.
K-ryhmän kasvun ajurina toimii K-Citymarketien ohella vahvasti edelleen kasvava ruoan verkkokauppa. Viimeisen kolmen vuoden aikana ruoan verkkokauppa Keskolla on laskenut vain yhden neljänneksen aikana.
Tämä on johtanut yhden prosenttiyksikön kasvuun verkkokaupan osuudessa K-ryhmän ruoan myynnistä. Tämä on merkittävää, kun huomioi koko K-ryhmän miljardeissa liikkuvan liikevaihdon.
Vaikea markkinatilanne näkyy myös Keskon tuloksessa, joskin varsin vähän. Liikevoittoprosentti niiasi muutaman prosenttiyksikön edellisvuodesta (7,4 % → 7,1 %). Se on edelleen varsin korkealla tasolla kansainvälisesti mitattuna.
Myös viimeisen 12 kuukauden tulostaso on korkea niin kansainvälisesti katsottuna kuin myös historiallisesti. Vaikka tulostaso on tippunut peräti reilun prosenttiyksikön kolmessa vuodessa, on se vielä selvästi edellä koronakiihdytystä edeltänyttä aikaa.
Kaikkinensa Keskon tilannetta ei voi millään tavoin kutsua huonoksi. Tulos on korkealla tasolla ja ero markkinaan näyttäisi kutistuvan pikku hiljaa. Missä vaiheessa ja kuinka kestävänä markkinaa nopeampi kasvu tulee on kysymys, jota jäämme vielä odottelemaan.
Suurin kysymys lienee miten Kesko pystyisi löytämään ruokakaupassa tavan kasvaa myös ilman elpyvän talouskasvun vetoapua?








