Kotimaisen erikoiskaupan murskaava 2000-luku kansainvälistymisen ristiaallokossa
Erikoiskaupan viime vuodet ovat olleet vaikeita. Haasteet juontavat juurensa pidemmälle kuin pandemiaan tai korkeaan inflaatioon. Hahmotin kolme teemaa, joiden seurausta tilanne on.
Kirjoitus käsittelee erikoiskaupan kansainvälistymistä. Kansainvälistyminen on teema, johon syvennytään torstaina 14.11.2024 Ambientian kanssa pidettävässä webinaarissa.
Täältä pääset ilmoittautumaan ilmaiseen tilaisuuteen.
Kotimaisen erikoiskaupan tilanteesta on puhuttu paljon viime aikoina. On totta, että korkean inflaation värittämät viime vuodet ovat olleet vaikeita erikoiskaupalle. Tilanne on kuitenkin vain pientä kohinaa erikoiskaupan suuremmassa murroksessa.
Murros, joka sai alkunsa jo 1990-luvun alussa, on pyyhkäissyt läpi kotimaisen erikoiskaupan ja hävittänyt ison joukon tuttuja yrityksiä katukuvasta. Tämä murros tulee esille Heikki Peltolan ja kumppaneiden kirjoittamasta erinomaisesta Kaupan huiput -teoksesta.
Teoksessa kuvataan kaupan alan suurten tuoteryhmien valta-asetelmia vuonna 2000 ja vuonna 2023. Siitä välittyy kuva erikoiskaupan voimakkaasta siirtymästä kotimaisilta ketjuilta kohti kansainvälisten, erityisesti Pohjoismaisten, ketjujen valtaa.
Seitsemästä suuresta kaupan kategoriasta vain kahdella toimiala on säilynyt miltei kokonaan kotimaisen kaupan hallinnassa: ruokakaupassa ja halpakaupassa. Näiden ohella rautakaupassa kotimaisten ketjujen osuus on 2/3-toimialan suurimpien ketjujen myynneistä.
Kuva herätti pohtimaan mistä mahtaa johtua, että tilanne on kehittynyt näin? Kun asiaan lähti syventymään, nousi esiin kolme kehitystä edistänyttä teemaa.