Kotimaisessa erikoiskaupassa oli myös kasvua viime vuonna
Kotimaisen erikoiskaupan synkistelyn sekaan on hyvä tuoda myös positiivisia kasvun esimerkkejä. Niitäkin onneksi oli viime vuonna.
Keskustelu kotimaisen erikoiskaupan ympärillä on ollut synkkää viime vuosina. Kuten aina, vaikeassakin markkinassa jotkut kykenevät kasvamaan. Tämä pätee myös kotimaiseen erikoiskauppaan.
Kaupan huiput -julkaisun avulla on mahdollista erottaa kotimaisen kaupan menestyjät yleisen kurjuuden keskeltä. Raportissa mukana olevista ketjuista 55 oli kotimaista. Näistä 23 raportoi liikevaihdon kasvua ja 31 liikevaihdon laskua. Keskimäärin mukana olevien ketjujen liikevaihto laski -1,8 %.
Kymmenellä yrityksellä liikevaihto laski 10 % tai enemmän. Samaan aikaan yli 10 % kasvua raportoi kahdeksan yritystä.
Tuloksen osalta erikoiskaupalla meni hieman paremmin. Peräti 39 ketjua raportoi positiivisen liiketuloksen. Toisaalta joillakin yrityksillä liikevaihto oli pahasti pakkasella.
Kun kotimaisen erikoiskaupan yritykset laitetaan järjestykseen liikevaihdon mukaan, nousee kaksi yritystä ylitse muiden: Tokmanni ja Alko. Nämä miljardiluokan yritykset ovat myös ainoat, joiden liikevaihto on yli 500 M€.
Näiden kahden suuren ketjun jälkeen ryhmä on tasaisempi. Muutaman yrityksen liikevaihto on yli 300 M€ ja vain 16 kotimaista erikoiskaupan yritystä pääsee yli 100 M€ liikevaihtoon. Kotimaisen erikoiskaupan yritykset ovat siis kokoluokaltaan hyvin pieniä.
Hienon kasvun esimerkkejä
Jos erikoiskaupan yrityksiä katsotaan viime vuoden osalta niin liikevaihdon kuin tuloksenkin osalta, muutama yritys nousee kannattavan kasvun malleiksi vaikeina aikoina. Nämä yritykset ovat kyenneet kasvamaan reilusti ja verraten tai erittäin kannattavasti.
Kasvun osalta viime vuonna erityisen hyvin kasvoivat Pyörävarikko, Veken Kaluste sekä PK-Puu. Kannattavuuden osalta Puuilo nousee omaan luokkaansa kasvajien joukossa huiman 17 %:n liiketuloksen ansiosta.
Kun katsotaan viimeisen viiden vuoden ajalta, peräti seitsemän ketjua on kyennyt kasvattamaan liikevaihtoaan keskimäärin yli 20 % vuodessa viiden vuoden ajan. Tuloksen kasvattamisessa vastaavaan 20 %:n keskimääräiseen vuosikasvuun ylsi kahdeksan erikoiskaupan ketjua.
Huipputasoon, jolla sekä myynti että tulos kasvoivat yli 20 % keskimäärin viiden vuoden, nousi vain kaksi yritystä.
Suurempaa suhteellista kasvua molemmissa ryhmissä raportoi kalastuksen ja metsästyksen erikoisliike Ruoto. Kahdesta huippukasvajasta selvästi suurempi oli 57,6 M€:n liikevaihdolla ulkoilun erikoisliike Varuste.net (Ruodon liikevaihto oli 24,5 M€).
Nämä kaksi huippukasvajaa ovat kiinnostavia myös siksi, että ulkoilukaupan toimialan on ollut viime vuosina suurissa vaikeuksissa. Niin alan suurten, XXL ja Intersport, kuin myös haastajien kuten Partioaitta tai Scandinavian Outdoor, myynti on ollut tukevasti laskusuunnassa.
Siitä huolimatta nämä kaksi poikkeusyhtiötä ovat kyenneet kasvamaan huimalla tavalla viime vuosina. Kotimaisella erikoiskaupalla olisi varmasti paljon opittavaa näiltä kahdelta ennakkoluulottomalta yritykseltä.
Yksi kiinnostava seurattava yhtiö tätä huomionosoitusta varten on polkupyörien myynnillä voimakkaasti kasvanut Pyörävarikko. Yhtiö on vuodesta 2020 alkaen kasvanut voimalla ja nousujohteisella kannattavuudella. Mikäli kasvu jatkaa samaan tahtiin, nousee yhtiö Varuste.netin ja Ruodon rinnalle harvalukuiseen joukkoon.
Pyörävarikon haasteeksi saattaa muodostua pyörien myynnin erittäin vaikea tänä vuonna. Etenkin työsuhdepyörien edun poistuminen vaikuttanee jopa heidän kasvuunsa.









