Lämmin kiitos tapahtumarikkaasta kasvun vuodesta 2025
Vuoden viimeinen kirjoitus on erinomaisen mukava hetki katsoa taaksepäin ja kerrata tapahtumarikas vuosi. Mahtavan vuoden jälkeen on hienoa hiljentyä joulun viettoon.
Alkuun hyvä kiittää teitä kaikkia Kaupan Tilan tilaajia, seminaarien kävijöitä sekä erityisesti kumppaneita. On ollut upeaa huomata kuinka paljon kaupan ala kiinnostaa. 🙏
Vuosi on ollut erinomainen ja ensi vuonna on luvassa monta mielenkiintoista asiaa. Katsotaan kuitenkin ennen joulun viettoon hiljentymistä mikä teki viime vuodesta niin mahtavan.🎄
Kaupan Tila kasvoi uutiskirjeenä ja seminaarina
Toinen kokonainen vuosi oli Kaupan Tilalle selvästi parempi kuin ensimmäinen täysi vuosi. Kuten tässä vaiheessa uudehkon julkaisun matkaa, kasvua on syytäkin tulla.
Tilaajamäärien osalta Kaupan Tilan sähköpostitilaajat kasvoivat miltei 100 %. Tänään teitä on 2 890. Lämmin kiitos jokaiselle teistä.🙏
Te myös luitte selvästi enemmän kirjoituksia kuin viime vuonna. Viime vuoden hieman alle 200 000 lukukertaa miltei tuplaantui 375 000 lukukertaan.
Kasvu tuli yhtäältä muutamien erityisen suosittujen kirjoitusten osalta, mutta erityisesti liikenteen yleisenä kasvun. Siinä missä vuonna 2024 oli viisi juttua, jotka keräsivät yli 3 000 lukukertaa, tänä vuonna miltei 40 juttua pääsivät tuolle tasolle.
Kuten miltei kaikessa elämässä, muutama suosittu asia korostuu. Kaupan Tilassa muutama juttu keräsivät selvästi suuremman yleisön kuin muut.
Omalla tasollaan selkeästi suosituimpana artikkelina kuluvana vuonna oli artikkeli Normalin hintatason vertailusta S-ryhmän Prisman ja Keskon K-Citymarketin hintatasoihin. Vertailu osui hyvää saumaan ja sai jopa valtakunnan median huomiota. Melkein 13 000 lukijalla artikkeli keräsi melkein yhtä paljon lukijoita kuin kaksi seuraavaa artikkelia yhteensä.
Toiseksi ja kolmanneksi suosituimmat artikkelit olivat Kaupan Tila -seminaareihin liittyviä kirjoituksia.
Niiden ohella seuraavaksi suosituimmat kirjoitukset olivat alan analyysejä alasta. Verkkokaupat kiinnostivat eniten, mutta myös Kaupan Huiput -julkaisu sekä Q2-tulokset kiinnostivat laajalti.
Henkilökohtaisesti suurin yllätys oli, että alan analyysejä luettiin huomattavasti enemmän kuin haastatteluja, vaikka monet haastateltavista olivat erittäin kiinnostavia. Vain neljä haastattelua pääsi 40 suosituimman kirjoituksen joukossa.
Suosituin haastattelu oli Kärkkäisen toimitusjohtajan Pasi Lämpsän haastattelu. Suosituin haastateltava oli kuitenkin Osuuskauppa PeeÄssän toimitusjohtaja Mikko Junttila. Hänestä kirjoitetut kaksi artikkelia keräsivät yhteensä miltei 6 000 lukukertaa.
Myös Yliopiston Apteekin toimitusjohtajan Kimmo Virtasen sekä Stockmannin Riku Lylyn haastattelut mahtuivat 40 luetuimman jutun joukkoon.
Kaikkinensa Kaupan Tilan vuosi oli erinomainen sivuston puolella.
Vähintään yhtä hyvä se oli seminaarin osalta. Vuoteen mahtui kaksi seminaaria: keväällä erikoiskaupan ja syksyllä ruokakaupan.
Molemmat tilaisuudet keräsivät hienon kattauksen kaupan alan eturivin puhujia. Erittäin lämmin kiitos kaikille puhujille!
Vuoden suurin yllätys koettiin kuitenkin yleisön osalta. Keväällä jo lippuja tuntui menevän huiman paljon. Alunperin Kinopalatsin suurin sali tuntui hieman liian suurelta meidän tarpeisiin. Lopulta miltei 300 osallistujaa täytti sen hienosti.
Syksyn ruokakaupan seminaari kuitenkin tuotti todellisen positiivisen järkytyksen. 🙂 Lippuja meni lopulta melkein 450 ja absurdin suurelta tilalta tuntunut Tennispalatsin iSense-sali tuli miltei täyteen.









Asian muisteleminen jälkeenpäinkin vetää melkein sanattomaksi. Tuhannet kiitokset kaikille Kaupan Tila -seminaareissa käyneille.
Ensi vuodelle Kaupan Tila tulee kehittymään niin seminaarien kuin sisältöjenkin osalta. Normalin hintavertailu sekä muiden analyysien suosio osoitti, että alan analysoinnille on kysyntää, haastatteluja unohtamatta.
Vertailuja on ensi vuonna luvassa lisää, samoin muuta analyysiä.
Myös seminaarien osalta uudenlaisia sisältöjä on luvassa, sekä ihan uusia seminaareja. Ensi vuonna tulee siis olemaan enemmän kuin kaksi seminaaria.
Kannattaa pysyä kuulolla!
Harrastuksen omaisesti alkanut podcast kasvaa myös
Kaupan Tila -podcast alkoi aikoinaan varovaisena kokeiluna Sami Törmän kanssa. Sittemmin podcast on alkanut saada lisää rakennetta ja ryhtiä. Spotifyn kaikille tuttu Wrapped-konsepti podcastien osalta tarjosi muutaman kiinnostavan yksityiskohdan Kaupan Tila -podcastin viime vuodesta.
Yleisöä podcastilla oli viime vuonna 2 300 kuuntelijaa, +45 % viime vuoteen.
Seuraajien määrä kasvoi +88 %.
Jaksojen yhteenlaskettu kuunteluaika oli tänä vuonna 470 000 minuuttia, siinä kasvua + 55%.
Vuoden suosituin jakso oli K-Citymarket Kupittaan kauppias Hannu Aaltosen haastattelu. Se keräsi yli 1 700 toistokertaa Spotifyssä.
Yllättävin tieto oli, että Kaupan Tila on miltei 600 kuuntelijalle suosituin podcast. Suurkiitokset heille sekä luonnollisesti kaikille muillekin kuuntelijoille!







