Ruotsalainen Lyko jatkaa vahvaa kasvuaan väliaikaisesta kannattavuuspudotuksestaan huolimatta. Yhtiön myynti kasvoi +8,5 % Pohjoismaiden miltei 10 % kasvun vetämänä.
Jotain Lykon kasvusta kertoo se, että viimeisen reilun vuoden aikana yhtiön kasvu on ensimmäistä kertaa tippunut yksinumeroiseksi. Kasvu on edelleen silti vahvaa, ja tapahtuu kannattavasti.
Yhtiön tulos tipahti peräti -70 % kolmannella neljänneksellä. Tiputus johtui yhtiön toimitusjohtaja Rickard Lykon mukaan hurjasti laajennetun varaston käynnistämisen kustannuksista. Ilman 11,7 MSEK kertakustannusta, tulos olisi kasvanut reilusti. Aivan kuten viimeisen reilun vuoden ajan on ollut tapana.
Lisäksi yhtiöllä meni paljon rahaa omien merkkien kampanjoinnissa. Molemmat pitkän aikavälin investointeja.
Yhtiön investoinnit ovatkin nousseet viimeisen parin vuoden aikana aivan uudelle tasolle. Viimeisen 12 kuukauden aikana yhtiö on investoinut yli 300 MSEK. Vielä vuonna 2020 tai sitä ennen yhtiön vuotuiset investoinnit vaihtelivat 25 ja 45 MSEK välillä.
Toimitusjohtaja Lyko korostikin osavuosikatsauksessa, että nyt yhtiö on saanut valmiiksi pohjan tulevaisuuden kasvulle. Hän käyttikin termiä ”unleash” uuden varaston kapasiteetin kasvattamisesta.
+150 % varastokapasiteetin lisäys avaa yhtiön mukaan uuden aikakauden. Siinä yksi keskeinen elementti on 100 uuden myymälän avaaminen. Tällä hetkellä yhtiöllä on 33 myymälää. Uudet myymälät tulevat tuomaan automaattisesti ison kasvun yhtiölle.
Lyko on virkistävä ja rohkaiseva esimerkki siitä miten kaupan alalla luodaan kasvua. Vahvaa investointia perusasioihin ja sen pohjalta reipasta kansainvälistymistä.



