Ikonisen tavarataloyhtiö Marks and Spencerin käännettä on odotettu Englannissa sitten vuoden 1997. Miltei vuosisadan yhtiö oli maan ylivoimaisesti arvostetuin ja kannattavin kaupan ketju. 90-luvun lopun romahduksesta toipuminen on kestänyt hämmentävän kauan.
Viime vuosina Archie Normanin ja Stuart Machinin johdolla yhtiö on saanut vahvan kasvuvaihteen päälle. Kasvun rohkaisevin osa on ollut yhtiön entisen kruununjalokiven, vaatekaupan, elpyminen. Viime tilikaudella yhtiö saavutti ensimmäistä kertaa yli 4 miljardin punnan myynnin vaatteiden ja kodin tuotteilla.
Todellinen kasvun ajuri M&S:lle on ollut ruokakauppaketju Simply Foodin hurja kasvu. 2000-luvulla ruokakaupan myynti on kasvanut yli kolminkertaiseksi. Ruokakaupan kasvu näkyy myös M&S:n aikoinaan ikonista kannattavuutta.
Yhtiön suuruuden luoja Simon Marks asetti aikoinaan rajoja sille kuinka suureksi yhtiön tulos saa kasvaa (mm. 33,5 % myyntikatetta korkeintaan). Siitä huolimatta 90-luvulla M&S:n sanotaan olleen maailman toiseksi suurinta tulosta tehnyt kaupan alan yhtiö heti Walmartin jälkeen.
Vuonna 1997 M&S:stä tuli kaikkien aikojen ensimmäinen englantilainen kaupan alan yhtiö, joka teki yli miljardin punnan liikevaihdon. Edes ruokakaupan jätti Tesco ei kyennyt vastaavaan kuin vasta vuonna 2000.
Kun M&S:ää vertaa muihin kuuluisiin englantisiin tavarataloketjuihin, käy ilmi volyymiliiketoiminnan merkitys. Pääkilpailija John Lewis & Partners on jäänyt M&S:n kyydistä. Vielä ennen pandemiaa yhtiöt olivat jotakuinkin saman kokoisia.
Luksustavaratalot Harrods ja Selfridges sen sijaan painivat aivan eri sarjassa kuin kaksi keskiluokkaista ketjutavarataloa. M&S teki viime tilikaudella yhtä paljon tulosta kuin Selfrdiges teki myyntiä.




