Marimekko raportoi takuuvarmasti jatkunutta kasvuaan, vaikkakin selvästi hidastuneena. Kotimaan myynti kasvoi yhtiön omien myymälöiden myynnin vetämänä, +4 %. Toiseksi suurin markkina-alue, Aasia laski -8 %. Aasiassa laskua veti oman myynnin -12 % lasku.
Tukkumyynti jälleenmyyjille laski niin kotimaassa kuin ulkomaillakin, yhteensä -2%. Toisella neljänneksellä tukkumyynti toi 43,5 % Marimekon myynnistä. Kansainvälisillä markkinoilla tukkumyynnin osuus on peräti 67 %.
Omaa myyntiä vauhditti myyntipisteiden kasvanut määrä. Suomessa yhtiö avasi kaksi uutta omaa myymälää. Maailmalla tuli kolme jälleenmyyntipistettä lisää.
Tuoteryhmistä Muodin myynti kasvoi reippaasti, +13 %. Sen sijaan suurin kategoria Kodin tuotteet laski vauhdilla, -7 %.
Myyntiä nopeammin kasvoivat varastojen arvot. Kolmanneksella pompannut varastojen arvo nousi jo yli viidennekseen vuoden liikevaihdosta. Tätä saattaa selittää toimitusjohtaja Tiina Alahuhta-Kaskon kommentti osavuosikatsauksessa, jonka mukaan ”kotimaan tukkumyynnin kertaluonteisten kampanjatoimitusten jääminen huomattavasti vahvasta vertailukaudesta”.
Yhtiön hieman parantunut myyntikate (58,1 % -> 58,4 %) siivitti myös liikevoiton hienoiseen kasvuun (14 % -> 14,2 %).
Kaikkinensa Marimekko jatkaa tasaisen luotettavaa kasvuaan. Aiemmin vahvasti kasvaneen kansainvälisen liiketoiminnan kasvu lopahti (hetkellisesti?) toisella neljänneksellä. Siitä huolimatta kansainvälinen liiketoiminta on yhtiön kasvun mahdollistaja. Toistaiseksi kansainvälisen myynnin osuus Marimekon myynnistä on vasta 45 %. Tässä on merkittävä kasvupotentiaali.