Maskun Kalustetalo Oyn viime vuodet ovat olleet erittäin vaikeita. Yhtiön myynnin luisu on kuvaavaa kotimaisen huonekalukaupan ahdingolle pandemian huippuvuosien jälkeen.
Siinä missä JYSK🇫🇮 on kasvanut vahvasti, joskin aiempaa pienemmillä prosenteilla, Maskulla myynti on suorastaan romahtanut.
Pandemiaa edeltäneiden vuosien aikana Maskun kalustetalon myynti kasvoi tasaisesti ja kannattavasti. Myynnin huippu saavutettiin vuonna 2021, jolloin yhtiö hätyytteli 115 M€ rajaa. Sen jälkeen myynnistä on hävinnyt miltei 40 %.
Myynnin romahdus on vienyt mukanaan yhtiön tuloksen. Vuoden 2021 6 M€ tulos on vaihtunut yhtä suureen tappioon (-6,4 M€).
Masku ei toki ole yksin kurimuksessaan. Erikoiskaupan liitto ETU tilastojen mukaan koko huonekalukaupan toimialan liikevaihto on tullut kevään 2021 jälkeen alas noin viidenneksen. Masku on siis kärsinyt pandemia-ajan krapulasta muuta toimialaa pahemmin.
Maskun ohella myösIndoor Group Oyyn Askon ja Sotkan myynti on laskenut voimakkaasti, joskin hieman vähemmän (-30 %) kuin Maskulla.
Olisi hienoa, jos kotimaisen huonekalukaupan jätit löytäisi uudenlaisen toimintatavan, mallin jolla he pystyisivät menestymään pohjoismaistenIKEA Suomii ja Jyskin kainalossa. Kotimaisen huonekalukaupan menestys olisi tärkeää myös paikallisen teollisuuden ylläpitämiseksi.