Mitä aidosti digitaalisuuteen panostavat yritykset tekevät toisin?
Verkkokauppa on kaupan alan tärkeimpiä kasvusuuntia. Siitä huolimatta verkkokauppaan panostaminen on vaikeaa monelle kaupan alan yritykselle. Mitä edelläkävijät tekevät toisin?
Sellaista kaupan johtajaa ei varmasti ole, joka ei sanoisi verkkokaupan ja digitaalisuuden olevan tärkeitä yhtiölle. Jokainen kauppayhtiö haluaa omien sanojensa mukaan panostaa verkkokauppaan. Siitä huolimatta vain harva perinteinen kauppaketju on luonut merkittävää liiketoimintaa verkossa.
Kotimaisista kauppaketjuista vain muutama voi sanoa rakentaneensa verkkokaupasta merkittävän osan myyntiä. Verkkokauppa.com on itseoikeutettu valinta tähän ryhmään, jos ei muuta vähintään nimensä puolesta. Heidän ohellaan halpakauppaketju Kärkkäinen ja IKEA ovat luoneet verkkokaupasta merkittävän osan myyntiään. Maailmalla vastaavia esimerkkejä on hieman enemmän.
Verkkokauppa kasvaa läpi läntisten markkinoiden. Sen vanavedessä on kasvanut iso joukko joko kansainvälisesti tai omilla markkinoillaan merkittäviä puhtaita verkkokauppoja. Kaikki tietävät Amazonin tai Temun kasvutarinat. Paikallisesti voi sanoa, että Apotea on sekoittanut ruotsalaista apteekkimarkkinaa yhtä lailla voimakkaasti tai Lyko on kasvanut kosmetiikkamarkkinassa.
Miksi suurista lupauksista huolimatta verkkokauppa on edelleen vaikeaa suurille kauppaketjuille? Mistä tunnistaa verkkokaupan ja digitaalisuuden aidosti tosissaan ottavan kauppaketjun sanahelinää viljelevästä ketjusta?
Tätä kysymystä lähdin selvittämään muutamien haastattelujen sekä muutamien esimerkkien kautta.