Urheilujätti Nike raportoi viime viikolla ensimmäisen kasvuneljänneksen puoleentoista vuoteen. Vaikka +1,1 % kasvu on Niken mittakaavassa häviävän pientä kasvua, on kyseessä nopein kasvu kahteen vuoteen.
Yhtiön verraten tuore toimitusjohtaja Elliot Hill pitikin tulosta pienenä voittona, vaikka matkaa on vielä paljon edessä.
Myynnin kasvu tuli osin kannattavuuden kustannuksella. Myyntikate laski vuoden takaisesta peräti 3,2 %-yksikköä (45,4 % → 42,2 %). On siis helppo kuvitella, että yhtiö on joutunut myymään varastoa alennusmyynneillä. Myös liiketulos tippui voimalla. Viimeisen 12 kuukauden tulos tippui 11,8 % → 7,4 %.
Samaan aikaan varaston arvo säilyi korkeana. Historiallisesti Nikella on hyvin korkea varastojen arvo suhteessa myyntiin. Yleinen taso on vaihdellut 13 % ja 15 % välillä, nyt arvo on peräti 17,5 %. Vain pandemiasta toipumisen ”krapulassa” varastojen suhteellinen arvo on noussut korkeammaksi.
Myyntiä painoivat erityisesti oma digitaalinen kanava sekä Kiinan myynti. Paljon positiivista huomiota muutama vuosi sitten saanut digimyynti raportoi jo kuuden kaksinumeroisen laskuneljänneksen putkeen. Nyt laskua oli -12 %.
Jälleenmyynti Nikella kääntyi kasvuun vuoden tauon jälkeen. Jälleenmyynnin osuus onkin noussut taas yli 60 %:n Niken myynnistä. Alhaisimmillaan jälleenmyynnin osuus kävi 56,6 %:ssa.
Liiketoiminta-alueista kenkien myynti säilyi hienoisesti laskussa, kun vaatteiden myynti kasvoi ripeästi (+9,3 %). Maantieteellisesti sekä Pohjois-Amerikka ja Eurooppa toivat jo vahvaa kasvua, molemmat hyvän tauon jälkeen.
Kaikkinensa Niken osavuosikatsaus toi rohkaisevia merkkejä yhtiön hitaasta paluusta kasvu-uralle. Elliott Hillin sanoin tie on vielä pitkä, mutta niin sanottu paluu juurille tuntuu toimivan Nikenkin tapauksessa.