Iisalmelainen panimoyhtiö Olvi Oyj on kasvanut viime vuosina reipasta vauhtia. Yhtiön liikevaihto on peräti kaksinkertaistunut vuodesta 2016.
Kasvu on tullut tasaisesti yhtiön kolmesta toimintamaasta: Suomi, Baltia ja Valko-Venäjä.
Vuoden kolmannella neljänneksellä yhtiön myynti kasvoi vaivaset 0,7 % pitkälti hintojen nousun seurauksena. Yhtiön myyntilitrat laskivat -0,6 %.
Toimitusjohtaja Patrik Lundellin mukaan markkina jatkui edelleen ”pehmeänä”. Suomessa kasvua toi kolmen viikon lämmin jakso heinäkuussa. Sen sijaan Baltian sateiden kesä heikensi myyntiä alueella.
Yhtiö jatkoi toimitusjohtaja Lundellin mukaan brändeihinsä panostamista. Tämä näkyi katteen paranemisena (42,5 % → 43 %). Liiketulos kuitenkin laski hieman Baltian ja Valko-Venäjän vetämänä.
Olvin kansainvälinen kasvutarina on hieno esimerkki kotimaiselle elintarviketeollisuudelle kannattavasta kasvusta. Lisäksi Hortlingin suvun yhä hallitsema perheyhtiö kilpailee juomasektorilla, jossa sillä on vastassa suuria kansainvälisiä jättipanimoja.
Yksi kanava, jolla Olvi on luonut paljon kasvua ovat kaupan omat merkit, joita yhtiö on tehnyt merkittävästi.



