Kuljetusrobotit ovat taas olleet tauon jälkeen paljon esillä. S-ryhmä kertoi tänä vuonna tehdyn yli 800 000 toimitusta roboteilla.
Yhteensä toimituksissa oli mennyt miljoonan toimituksen raja rikki. Sen mukaan asiakkaat olisivat tänä vuonna todenteolla innostuneet roboteista.
Luku piilottaa taakseen tiedon, että aiempina vuosina toimituksia on ollut vain noin 200 000. Se on todella vähän ottaen huomioon kuinka paljon roboteista on puhuttu.
Päätin vihdoin testata robottia, kun tarvitsin kalakeittoon aineksia enkä olisi ehtinyt lähteä kauppaan itse.
Tein tilauksen sunnuntaina klo 14.51.
Keräily valmis jo 15.00 (vain 9 min👏)
Tässä vaiheessa homma alkoi mennä vihkoon
Robotti kuljetti tilausta hyvin kärsivällisesti
Robotti saapui naapurimme pihalle 53 minuuttia keräilyn valmistumisen jälkeen



Summa summarum
Tilaaminen oli helppoa ja keräily nopeaa
Kuljetusvaiheen osalta luonnollinen vertailu on Woltin tarjoamiin pikatoimituksiin.
- robotti oli halvempi
- Wolt lähetti on huomattavasti nopeampi
Vertailun vuoksi:
- Verkkokauppa.comista lähetti tulee noin puolessa tunnissa yli 11 km matkan.
- Alepan robotti tuli 1,6 km matkan melkein tunnissa.
Lisäksi robotin kapasiteetti kuljettaa tuotteita on varsin rajallinen.
Vielä myynnillistä mittakaavaa roboteista:
Kauppalehden aamun jutussa mainitaan, että tänä vuonna robotit ovat kuljettaneet 800 000 tilausta. Jos keskiostoksen oletetaan olevan 30-40 €, tuolla tilausmäärällä kokonaismyynti olisi 24-32 M€.
S-ryhmän ruoan verkkokaupan kokonaismyynti oli viime vuonna reilut 330 M€ ja siihen on tullut tänä vuonna kasvua 27% lisää. Se nostaa tämän vuoden myynnin yli 400 M€.
Robottien osuus olisi 5-10 % S-ryhmän ruoan verkkokaupasta.
Vaikea nähdä, että nykymuotoisista roboteista olisi verkkokaupan nopeaan kasvattamiseen.
Toki on hyvä huomioida, että robottiin ei liity samoja haasteita mitä Woltin malliin on yhdistetty.
Mikäli nopeus ja tilavuus paranevat, voisi robottikiljetuksesta muotoutua vaihtoehto ihmisen tekemille pikatoimituksille.


