Pohjoismaiset makeisjätit Cloetta ja Orkla Snacks kasvoivat varsin eri tavoin kolmannella neljänneksellä. Vaikka Orklan raportoitu kasvu oli selvästi nopeampaa, orgaaninen kasvu oli nopeampaa Cloettalla.
Siinä missä Orklan orgaaninen myynti laski -1,6 %, Cloettalla valuuttakurssien vaihtelusta puhdistettu myynti kasvoi 1,3 %, vaikka raportoitu liikevaihto laskikin hieman. Orklalla kasvua ajoi verraten voimakas hintojen nousu, +7,1 %. Erityisesti suklaan hinta oli nousussa, ja samaan aikaan suklaatuotteiden kysyntä laskussa.
Orklan Snacks tuotteiden kysyntä oli yhtiön mukaan ”pehmeää”.
Myös Cloetta bärndättyjen makeispussien myynti oli laskussa, -4 %. Heillä voimalla kasvoi irtokarkkien myynti, peräti +7,2 %. Kiinnostavinta Cloettan kolmannen neljänneksen tiedotteessa oli yhtiön ilmoitus kaksinumeroisesta kasvusta Yhdysvalloissa ja etenkin CandyKing irtokarkkikonseptin testaamisesta maassa.
Yhdysvaltojen laajentuminen tarjoaa huiman kasvunäkymän Cloettaalle. Yhtiö on toki myös läsnä monilla Euroopan suurilla markkinoilla, kuten Iso Britannia sekä Saksa.
Pohjoismaisella irtokarkkikonseptilla on helppo nähdä vahvaa kysyntää myös suuremmilla markkinoilla, jossa karkin ostamisen kulttuuri on jokseenkin erilainen.



