Keskustelu ruoan verkkokaupasta on hiipunut miltei jokaisessa Pohjoismaassa. Hiljaisuudesta huolimatta ruoan verkkokaupan yritykset kasvavat. Pohjoismaisessa mittakaavassa puhtaat ruoan verkkokauppiaat, Oda ja Nemlig, ovat edelleen verraten suuria suhteessa Pohjoismaisten ruokakaupan jättien, kuten ICA tai S-ryhmä, verkkokauppoihin.
Pohjoismaiden suurimpana ruoan verkkokaupan yrityksenä jatkaa Oda Group siitä huolimatta, että myynti laski Mathemin kujanjuoksun takia. Mathem olikin ainoa yrityksistä, jonka myynti laski viime vuonna. Mathemin syöksykierrettä yritetään oikaista Odan Norjan toimintojen tuomisella ruotsalaisten käyttöön.
Vielä vuodelle 2024 työ ei tuottanut tulosta. Oda Groupin toimitusjohtaja André Knüppel knuppel on todennut tuloksia nähtävän ensi vuoden aikana.
Nopeinta kasvu viime vuonna oli suomalaisilla S-ryhmällä ja Keskolla, jotka kasvattivat verkkokaupan liikevaihtoaan miltei 20 %. Niiden perässä kolmanneksi nopeinta kasvu oli Odalla Norjassa.
Kasvuluvuista huolimatta ruoan verkkokauppa on Pohjoismaissa lapsen kengissä. Suurilla pohjoismaisilla ruokakaupan jäteillä verkkokaupan osuus liikevaihdosta vaihtelee 3-5 % välillä.
Kehittyneemmillä markkinoilla Tescon ja Sainsbury’sin verkkokaupat edustavat noin 15 % liikevaihdosta. Hollantilaisella Ahold Delhaizella Euroopassa osuus huitelee jo viidenneksen tuntumassa.
Trendit, jotka lyövät läpi Euroopan suurilla markkinoilla rantautuvat usein ennen pitkää myös Pohjolaan. Samaan tapaan kuin verkkokaupassa, kaupan suuryksiköiden kasvu tapahtui Englannissa noin vuosikymmenen ennen Suomea.
Verkkokaupan kohdalla Englannissa verkkokaupan osuus oli 2010-luvun alussa samaa tasoa mitä se on tällä hetkellä meillä Suomessa. Sama reilu vuosikymmenen takamatka vaikuttaisi jatkuvan.
On siis hyvin todennäköistä, että ruoan verkkokauppakin yleistyy ennen pitkää. Kysymys on enemmänkin missä vaiheessa tämä tapahtuu ja kuka johtaa kehitystä.



