Suomen suurimman verkkokaupan pakettien kuljettajan Posti Group Oyj sekä puhtaiden kotimaisten verkkokauppojen luvut (Tilastokeskus - Statistics Finland mukaan) ovat menossa parempaan suuntaan.
Viimeisen kahden vuoden aikana Postin verkkokauppapakettien toimitusmäärät ovat kääntyneet kasvuun pandemian jälkeisen sitkeän laskukauden jälkeen.
Tämä tasainen kasvu on nostanut Postin pakettimäärät parhaan kolmannen neljänneksen tasolle. Vuoden viimeiseltä neljännekseltä voi odottaa jo pandemian huippujakin korkeampia (20,3 M kpl, Q4/2020) pakettimääriä.
Samaan aikaan Postin “Verkkokauppa- ja jakelupalvelut” -liiketoimintayksikön myynti ei ole juurikaan kasvanut ja käyttökate on heikentynyt merkittävästi. Tätä voinee selittää nopeasti kasvaneen kiertotalouden pakettien määrä. Niiden arvo ja kannattavuus eivät liene ihan perinteisten pakettien tasoa. Lisäksi B2B-liiketoiminta ei liene kasvanut pahemmin Postilla.
Toisaalta, vuosi sitten Posti raportoi ennätyskorkeaa käyttökatetta verkkokauppa-yksikössä.
Postin toimitusjohtaja Antti Jääskeläinen kommentoi neljännestä seuraavasti: “Segmenttitasolla Verkkokauppa- ja jakelupalveluiden liikevaihdon kasvuun kolmannella vuosineljänneksellä vaikuttivat kasvaneet kuluttajapakettivolyymit, heikommista B2B-pakettivolyymeista ja rahtipalveluiden liikevaihdosta huolimatta. Volyymien kasvu ja tuotannon tehokkuuden parantamiseksi tehdyt toimet ovat parantaneet oikaistua käyttökatemarginaalia peräkkäisinä kvartaaleina, mikä tukee segmentin arvonluontipotentiaalia pitkällä aikavälillä.”
Postin lukujen vanavedessä on kasvanut myös Tilastokeskuksen raportoima kotimaisten verkkokauppojen liikevaihtoindeksi. Lähinnä pienistä verkkokaupoista koostuva indeksi kasvoi jo viidettä neljännestä peräjälkeen.
Näyttää siis siltä, että verkkokauppojen kasvu Suomessa on taas tukevalla pohjalla.



