Puuilo jatkaa voimakasta menoaan, edelleen
Välittömän, mutta erittäin hyvin johdetun yhtiön kasvusta on paljon opittavaa kotimaisen kaupan toimijoille. Seuraavalla strategiakaudella Ruotsin laajentuminen testaa Puuilon konseptia kunnolla.
”Morjensta joulupöytään”, toivottaa Puuilon toimitusjohtaja Juha Saarela yhtiön osavuosikatsauksessa.
Puuilo on yksi harvoista yhtiöistä, joka on valinnut omintakeisen tavan viestiä. Se näkyy poikkeuksellisen johdonmukaisesti läpi yhtiön viestinnän, markkinoinnin ja kaiken toiminnan. ”Firman piikki” sekä ”Oispa kaljaa” ovat konsepteja, jotka kiteyttävät hyvin yhtiön välitöntä tapaa toimia. Se on myös hienolla tavalla Puuilon asiakaskunnan näköistä.
Lisäksi yhtiön tavan lähestyä kaikkia sidosryhmiään, jopa sijoittajia, voi nähdä eräänlaisena ”anti-korporaatio” -lääkkeenä. Turhan usein yrityksen kasvaessa sen rakenteet turpoavat ja johtajisto etääntyy etulinjasta. IKEAn perustaja Ingvar Kamprad kehitti tätä nimenomaista ongelmaa varten ”anti-byrokratia” -viikon. Jokaisen ”byrokraatin” (ei töissä myymälässä) tulee työskennellä viikko vuodesta myymälässä.
Puuilon toimitusjohtajan Juha Saarelan ulkoasu muistuttaa enemmän Ingvar Kampradia ja muita kaupan alan yrittäjiä kuin pörssiyhtiön toimitusjohtajaa. Nopea Google-kuvahaku Juha Saarelasta tuottaa vain kaksi kuvaa, jossa hänellä on pikkutakki päällään. Yhdessäkään ei ole kravaattia. Tämä siis vain ja ainoastaan hyvällä. Kaupan alan yritystä johdetaan etulinjasta.
Maanläheisiä ja piinkovia kaupan ammattilaisia
Yhtiön maanläheinen viestintä peittää alleen piinkovan yhtiön, joka kulkee voitosta toiseen. Puuilon poikkeuksellisen kannattavalle kasvulle ei tunnukaan löytyvän pysäyttäjää, ainakaan Suomesta.
Vahva meno jopa kiihtyi vuoden kolmannella neljänneksellä suhteessa vuoden takaiseen ”työtapaturmaan”. Vuosi sitten vertailukelpoinen kasvu laski poikkeuksellisesti, osin kovien vastalukujen paineesta. Nyt vertailukelpoinen kasvu palasi vakaalle kasvu-uralle +2,2 % kasvulla.
Kokonaismyynti kiihdytti nopeaan, jopa 13,7 %, kasvuun. Vaikuttavin osa kasvusta on, ettei tällä kertaa siihen vaikuttanut lainkaan uusien myymälöiden avaaminen.
Myymäläavaukset ovat usein vetäneet yhtiön myynnin kasvua. Kolmas neljännes oli kuitenkin yhtiön mukaan ”välikvartaali”, yhtään uutta myymälää ei avattu. Vuoden viimeisellä neljänneksellä avauksia tulee kaksi ja ensi vuodesta yhtiö ennustaa mahdollisesti jopa ennätysvuotta uusien myymälöiden avausten osalta. Vahva myynnin kasvu jatkunee myös ensi vuonna.
Kannattavuuden kasvu jäi hieman myynnin tahdista
Ainoat marginaaliset kauneusvirheet Puuilon erinomaisessa neljänneksessä olivat tuloksen hienoinen niiaus sekä verkkokaupan myynnin pieni lasku.
Puuilon Suomen kaupan alalla poikkeuksellisen korkea EBITA-tulos oli 18,8 %, hienoisesti vähemmän kuin edellisvuoden 19,2 %. Tuloksen laskusta huolimatta myyntikate oli kasvussa. Sen taustalla on yhtiön mukaan erityisesti yhtiön omien tuotteiden osuuden kasvu.
Toinen ilahduttava merkki Puuilolle oli asiakasmäärien hulppea +16 % kasvu. Yhtiö todenteolla voittaa uusia asiakkuuksia sekä markkinaosuuksia. Tämä on hyvä turva markkinan muuttuessa. Kun ajat paranevat ja kuluttajien lompakoiden nyörit aukeavat pikku hiljaa lisää, on Puuilolla hyvissä asemissa hyötymään tilanteesta.
Asiakasmäärien kasvua tylsyttää hieman asiakkaiden jatkuva varovaisuus, joka näkyy keskiostoksen hienoisena laskuna. Puuilo on kuitenkin yksi vähiten asiakkaiden varovaisuudesta kärsineistä kaupan alan yrityksistä. Onkin kiinnostavaa seurata miten paljon kulutuksen ennen pitkää tapahtuva elpyminen vaikuttaa Puuilon kasvuun.



