Puuilolta taas vahvaa kasvua ja parantunutta kannattavuutta
Vahvasti kasvanut halpakaupan yhtiö jatkoi kovan kasvun tiellään niin uusien myymälöiden kuin myös kasvavien asiakasvirtojen myötä. Kannattavuutta edesauttoi omien merkkien kasvu.
Puuilon liiketoiminta oli alkuvuodesta kaikin puolin vahvassa vedossa. Kaupan alalla eräänlainen kasvun pyhä kolminaisuus löytyy, jos yritys pystyy kasvattamaan myyntiä, kannattavuutta sekä markkinaosuutta. Usein kasvua tehdään kannattavuuden kustannuksella tai kannattavampaa kasvua saadaan koko markkinan kasvaessa.
Harvoin kaikki kolme elementtiä osuu yhteen. Puuilo tuntui onnistuneen tässä.
Puuilon markkinan määrityksessä selkeimmät verrokit ovat Päivittäistavarakaupan (PTY) tavarataloliiketoiminnan kasvu sekä Tilastokeskuksen tavaratalojen markkinan kasvu. PTY:n tavaratalomarkkinan käyttötavarakaupan myynti laski alkuvuonna -1,7 %, kun taas Tilastokeskuksen puolella tavaratalojen myynti jäi edellisvuoden tasolle.
Tätä taustaa vasten Puuilon vertailukelpoinen kasvu +6,5 % sekä kokonaisuuden hurja +18,4 % kasvu olivat kovia suorituksia.
Uudet myymälät ja asiakasmäärät toivat kasvua
Kasvu selittynee osin uusien myymälöiden avaamisella. Viime vuoden ensimmäisen neljänneksen jälkeen yhtiöllä oli kahdeksan myymälää vähemmän kuin nykyinen 52 myymälää. Kahdeksan uutta myymälää tuo kasvua itsessään. Vertailukelpoisen myynnin kasvu on osoitus Puuilon konseptin toimivuudesta.
Olemassa olevien myymälöiden vertailukelpoinen kasvu kiihtyi vahvaan +6,5 %:iin. Viimeksi yhtiön vertailukelpoinen kasvu on ollut yhtä hyvää kesällä 2023. Myös verkkokaupan puolella kasvu oli nopeaa, +19,6 %.
Toimitusjohtaja Juha Saarelan mukaan kasvua edesauttoi tärkeimpänä tekijänä asiakasmäärien +18,4 % kasvu. Oman lisämausteensa kasvuun toi suosiollinen sesonki.
”Hyvin sujunutta ensimmäisen kvartaalin myyntiä selittää osaltaan viime vuotta aikaisemmin alkanut kevät ja puutarhatuotteiden hyvin käyntiin lähtenyt kausi.”
Jo ennestään vahva kannattavuus parani
Jos myynti kävi hyvin, hyvin kehittyi myös yhtiön kannattavuus. Myyntikate nousi 37,1 %:iin. Kyseessä on yhtiön korkein vuoden alun myyntikate pörssilistautumisen aikana. Vielä kolme vuotta sitten vuoden alun myyntikate oli 35 %. 2,1 %-yksikön kasvu katteessa antaa kummasti pelivaraa kannattavuuden rakentamisessa.
Katetta paransi omien merkkien vahva kasvu. ”Hyvän myyntikatekehityksen taustalla oli voimakas omien tuotemerkkien myynnin kasvu. Omien tuotemerkkien myynti kasvoi 37,7 %, myös niiden osuus koko liikevaihdosta kasvoi. ”
Vahvistunut myyntikate muuntui paremmaksi kannattavuudeksi kustannusten kurinalaisella hallinnalla. Liiketoiminnan muiden kulujen kasvu oli myyntiä hitaampaa. Sen seurauksena muiden kulujen osuus liikevaihdosta päätyi 19,5 %:iin liikevaihdosta.
Tämän ansiosta Puuilon tulosluvuista sekä liikevoitto että EBITA paranivat merkittävästi. Liikevoitto kasvoi alkuvuonna 36,8 % päätyen 11,6 %:iin liikevaihdosta.
Puuilon menestyksen takana on kirkas strategia ja fokus (mm myymälöiden koko, sijainti ja mitä ei tehdä/myydä). Tämä mahdollistaa tehokkaan operatiivisen toiminnan ja hyvät tehot (myynti/työtunti ja m2-teho). Myös markkinointi/mainonta erottuvaa, todisteista ja siten tehokasta (”en tuu, tuun”)! Tästä kaikesta osakkeenomistajat voivat kiittää hyvää hallitusta ja johtoa. Näissä Puuilo on edellä mm Tokmannia, mikä näkyy lfl-kasvussa ja kannattavuudessa.