Q3 katsaus kaupan tuloksiin: paremmilla tuloksilla kohti joulua
Tilastokatsausten kyllästämän viikon lopuksi on hyvä hetki katsoa vielä miltä Q3/2025 tulokset kaupan yhtiöiden osalta näyttävät, kun suuri osa yrityksistä on raportoinut tuloksensa.
Vähittäiskaupan tulosraportoinnin osalta kolmas neljännes on edennyt niin pitkälle, että nyt on hyvä hetki katsoa miten kaupan yritysten myynnit ja tulokset ovat kehittyneet. Viikonlopun katsaus on jaettu seitsemään osaan:
ruokakauppa
elintarviketeollisuus
rautakauppa
halpakauppa
kosmetiikka
verkkokauppa
muut
Katsauksessa ei ole käsitelty kaikkia neljänneksen aikana raportoineita kaupan alan yrityksiä. Mukana on laaja joukko eri tavoin kiinnostavia yhtiöitä, joista osaa käsitellään tarkemmin.
Yllä oleva koostekuva havainnollistaa, että kasvuprosenteilla mitattuna iso osa nopeimmin kasvaneista yhtiöistä joko ovat verkkokauppoja tai -alustoja tai verkko on ainakin tärkeässä roolissa yhtiön kasvussa. Vain halpakauppaketju Action sekä Musti Group ovat onnistuneet kiilaamaan ei-verkkokauppoina yli 10 % kasvua raportoineiden yritysten joukkoon.
Ennen katsausta kaupan tuloksiin on hyvä tehdä pieni katsaus kaupan tulosta ennustaviin perusindikaattoreihin. Sekä kuluttajien luottamus että erityisesti asuntokauppojen määrä on kehittymässä suotuisasti.
Kuluttajien luottamus kasvaa varsin hitaasti kohti nollatasoa. Sen sijaan vanhojen asuntojen kauppa on kasvanut kohta jo kahden vuoden ajan. Rautakaupalle elintärkeä uusien asuntojen kauppa ja sitä myöten ennen pitkää elpyvä uudisrakentaminen on ollut tahmeampaa. Uusien asuntojen kauppa on ollut kasvussa vasta tämän vuoden puolella.
Ohessa katsaus eri kategorioiden kauppaketjujen kasvuun joulun alla.





