Kotimaisen elintarviketeollisuuden pienemmät listatut yhtiöt, Raisio ja Apetit, ovat raportoineet toisen neljänneksen tuloksistaan.
Yhtiöistä suuremman, Raision, myynti kääntyi laskuun vahvan kasvun jälkeen. Apetit puolestaan jatkoi kasvu-uralla.
Raision toimitusjohtaja Pasi Flinkmanin mukaan yhtiön kuluttajabrändit jatkoivat vahvassa kasvussa (+4,8 %), kun puolestaan teollinen myynti tippui peräti -16,6 %.
Kuluttajakaupassa sekä aamiais- ja snackingtuotteiden (etenkin Elovena brändillä) kuluttajamyynti Suomessa kasvoi vahvasti. Benecolin myynti UK:ssa ja Irlannissa oli jotakuinkin edellisvuoden tasolla. Noin puolet Raision myynnistä tulee jo Suomen ulkopuolelta.
Samaan aikaan yhtiön tulos parani miltei 7 %.
Siinä missä Raision myynti laski ja tulos parani, Apetitin kehitys oli päinvastaista. Yhtiön molemmat pääsegmentit, pakastetuotteet ja kasviöljyt, kasvattivat myyntiään tasaisesti 5% ja 7%.
Tulokseen painetta toivat niin elintarviketeollisuuden työtaistelutoimet kuin alkukesän sää.