Kaupan analyytikon iloksi Reimasta on myös tullut yhtiö, joka raportoi neljänneksittäin lukujaan. Tämä onkin ensimmäinen katsaus neljännestason lukuihin.
Kolmannen neljänneksen myynti jäi hieman edellisvuodesta, -4 %. Yhtiön mukaan yksi syy olivat yhtiön logistiikkakumppanin toimitusvaikeudet talvimalliston toimittamisessa jälleenmyyjille.
Rohkaisevampana uutisena oli yhtiön Yhdysvaltain omien digitaalisten kanavien reipas +26 % kasvu valuuttakurssien puhdistamisen jälkeen. Kansainvälistyminen on kotimaiselle kaupalle elintärkeää. Reima on yksi harvoista kotimaisen kaupan yhtiöistä, joka on saanut jalansijaa Yhdysvalloissa.
Viime vuoden 12 M€ myynti Pohjois-Amerikassa tarkoittaa jo 15 % koko Reiman myynnistä. Vahvan kasvun myötä Yhdysvaltojen paino jatkanee kasvuaan.
Reima on rohkaiseva esimerkki sekä kotimaisen kaupan digitalisoitumisessa että kansainvälistymisessä. Viime vuonna enää viidennes yhtiön myynnistä tuli Suomesta. Toimitusjohtaja Heikki Lempisen mukaan 63 % myynnistä tuli viime vuonna verkkokaupasta.
Kannattavuuden osalta yhtiö kykeni parantamaan sekä myyntikatettaan (43,3 % → 45,2 %) että oikaistua käyttökatettaan (17,5 % → 19,7 %).
Pienestä laskusta huolimatta Reiman koko vuoden myynti näyttäisi olevan kääntymässä vihdoin kasvuun. Venäjältä vetäytyminen vuoden 2022 jälkeen teki huiman loven Reiman myyntiin. Yhtiö vaikuttaisi olevan toipumassa jaloilleen pikku hiljaa. Kohti vakaampaa ja kannattavampaa kasvua.



