Kaupan tila

Kaupan tila

Share this post

Kaupan tila
Kaupan tila
Retail media: mitä se on ja mitä se tulee muuttamaan?
Copy link
Facebook
Email
Notes
More

Retail media: mitä se on ja mitä se tulee muuttamaan?

Kaupan ja teollisuuden välinen yhteistyö mainostamisessa on ollut olemassa pitkään. Nykyään se on tehokkaampaa ja läpinäkyvämpää. Siitä on myös tullut merkittävä osa kaupan kannattavuutta.

Arhi Kivilahti's avatar
Arhi Kivilahti
Jun 10, 2025
∙ Paid

Share this post

Kaupan tila
Kaupan tila
Retail media: mitä se on ja mitä se tulee muuttamaan?
Copy link
Facebook
Email
Notes
More
Share

Retail media on ollut kaupan alan huulilla jo muutaman vuoden ajan. Noin viisi vuotta sitten Amazon alkoi raportoimaan Advertising-liiketoimintansa lukuja osavuosikatsauksissaan. Nopeasti kävi ilmi, että kyseessä on hyvin nopeasti kasvava liiketoiminta, joka tuottaa rahaakin erinomaisesti.

Tilaa Kaupan tila sähköpostiisi. Ilmaisessa versiossa viikottainen lyhyempi päivitys. Jos haluat tukea julkaisua ja lukea viikottaisia pidempiä analyysejä, tilaa maksullinen versio.

Viimeisen 12 kuukauden aikana mainosliiketoiminta on tuottanut Amazonille hulppeat $58 miljardia. Jotkut analyytikot uskovat sen tuottavan yhtiölle enemmän rahaa kuin paljon puhutun pilvipalvelu AWS:n tuottamat $42 miljardia liiketulosta.

Amazonista on myös kasvanut yksi maailman suurimmista mainosalustoista heti Metan ja Googlen alustojen jälkeen.

Oli mainosalustan tulos suurempi tai pienempi kuin pilvipalvelulla, kiistatonta on, että mainosalustasta on tullut lyhyessä ajassa keskeinen osa Amazonin tuloksentekoa.

Tämä kasvutarina on saanut aikaan sen, että kaikki itseään kunnioittavat verkkokaupat ja markkinapaikat ovat alkaneet panostamaan raivokkaasti omiin retail media -ratkaisuihinsa. Teeman ympärillä riittää myös valtavasti kommentteja ja esityksiä. Toinen toistaan enemmän alleviivaamassa Retail median tärkeyttä.

Mitä Amazon verkossa edellä, sitä Walmart perässä. Kivijalkakaupan jätti on lähtenyt mainosliiketoiminnan alustojen kehittämiseen huomattavasti hitaammin. Yhtiön mainosalustan liikevaihto onkin toistaiseksi selvästi Amazonia perässä. Vuonna 2024 mainostuloja Walmartille tuli $4,4 miljardin edestä.

Mainosalustan kova kasvu ja tulostaso ovat kuitenkin Walmartille erittäin tärkeä asia. Walmartin viime vuoden liiketulos oli $29,6 miljardia. Kymmenien prosenttien kasvuvauhdilla mainosalustasta voi tulla hyvin tärkeä osa Walmartin tulosta.

Walmart meni niin pitkälle, että viime vuoden alussa se osti älytelevisioita valmistavan Vizion. Kaupan myötä Walmart uskoo kykenevänsä tarjoamaan entistä paremman mainosalustan mainostajille. Vizion televisiot tarjoavat lisää dataa siitä miten asiakkaiden television katsominen kääntyy ostamiseksi.

Ruoan verkkokaupan pikatoimitusten alusta Instacart sai viimeisen 12 kuukauden aikana jo miltei kolmanneksen liikevaihdostaan mainosalustan kautta.

Mitä tämä paljon puhuttu media on ja miten sitä pitäisi tulkita? Sitä vastaamaan käännyin asiantuntijoiden puoleen.

Anne Sassi, Armi Slotte, Markus Varsikko, Hans Vermilä

Mitä Retail media on?

This post is for paid subscribers

Already a paid subscriber? Sign in
© 2025 Arhi Kivilahti
Privacy ∙ Terms ∙ Collection notice
Start writingGet the app
Substack is the home for great culture

Share

Copy link
Facebook
Email
Notes
More