Ruotsalaiset verkkokaupat kasvoivat viime vuonna kannattavasti
Verkkokauppa on Ruotsissa kasvanut viime vuosina vahvasti. Suomeen verrattuna verkkokaupan markkinaa Ruotsissa voi pitää kehittyneempänä ja monipuolisempana.
Ruotsalainen kaupan alan verkkolehti Market teki selvityksen maan 250 suurimmasta verkkokaupasta.
Ansiokkaasta selvityksestä löytyy paljon mielenkiintoisia yksityiskohtia ruotsalaisesta verkkokaupasta. Suurimpien verkkokauppojen listauksen kärjessä on vähän muutoksia.
Liikevaihtoa 250 suurinta verkkokauppaa onnistuivat kasvattamaan Market-lehden mukaan +7,2 %. Ei huima saavutus, mutta kokonaisuutena hyvä kehitys. Huomattavasti merkittävämpi asia luvuissa on suurimpien verkkokauppojen tuloksen kehittyminen. Siinä missä vuosi sitten 250 suurinta verkkokauppaa tekivät tappiota hienoiset -0,1 %, viime vuonna tulos oli noussut jo 1,9 %:iin.
100 suurimman verkkokaupan listalla myynti laski 37 verkkokaupalla, seitsemän vähemmän kuin edellisenä vuonna. Kahdella verkkokaupalla myynti laski peräti -40 %. Samaan aikaan yhdeksän verkkokaupan myynti kasvoi enemmän kuin 40 %. Kolmella verkkokaupalla kasvua tuli huimat yli 100 %.
Tappiollista liiketoiminta oli viime vuonna 29 verkkokaupalla. Vuotta aiemmin tappiota teki vielä 36 verkkokauppaa. Kannattavuuden osalta peräti kuusi verkkokauppaa teki yli 20 % liiketulosta. Erittäin kova suoritus ottaen huomioon, että monet niistä kasvoivat kaksinumeroisin luvuin.
20 suurinta jatkaa samassa kokoonpanossa, Amazon rynnii ylöspäin
Ruotsin 20 suurimman verkkokaupan listaus jatkaa Booztin, Apotean ja Hayppin kommennossa. Kärkiyhtiöistä Booztin myynti kasvoi hitaimmin, +6,3 %. Suurin muutos suurten verkkokauppojen kärkiryhmässä oli Amazonin kovan kasvun jatkuminen.
Amazon kasvoi viime vuonna huimat +43,9 %. Tämä nosti yhtiön kymmenenneltä sijalta jo viidenneksi suurimmaksi verkkokaupaksi Ruotsissa. Varsin hyvä suoritus ottaen huomioon kuinka Amazonin Ruotsin laajentumista on vähätelty.
Viiden suurimman verkkokaupan listalla Amazon on selkeästi ”nuorin” verkkokauppa. Yhtiö aloitti länsinaapurissa syksyllä 2020. Toiseksi nuorin yhtiö listalla on Revolution Race, joka on perustettu vuonna 2013.
Jos Amazon jatkaa samanlaisella 20-40 % vuosikasvulla mitä yhtiö on tähän asti kasvanut, voi se alkaa haastamaan kärkikaksikkoa seuraavien 5-10 vuoden aikana.
Myös Lykon vahva kasvu on syytä nostaa esiin. Yhtiö kasvoi toista vuotta peräkkäin yli 30 %. Vielä kolme vuotta aiemmin Lyko oli Ruotsin 15.s suurin verkkokauppa. Viime vuonna yhtiö oli jo sijalla 5.
Kannattavuuden osalta lasketteluvaatteita valmistava Ridestore jatkaa eniten tulosta tekevänä verkkokauppana. Tämä siitä huolimatta, että yhtiö on myynnillä mitattuna vasta sijalla 14.
Muita erinomaisella liiketulosprosentilla tulosta tekeviä yhtiöitä ovat ulkoiluvaatteisiin erikoistunut Revolution Race, kosmetiikkabrändi Caia sekä tapetteja myyvä Rebel Walls.
Kaikkiaan 20 ruotsalaista verkkokauppaa myyvät yli 100 miljoonalla eurolla.