SEPHORA on yksi merkittävimmistä kansainvälisistä kauppaketjuista, jotka ovat Ruotsissa, muttei Suomessa. Yhtiö on ollut Ruotsissa jo yli 10 vuotta. Iso osa kasvusta on kuitenkin tapahtunut vasta viime vuosina. Viime vuonna Sephoran myynti Ruotsissa nousi 10,9 % ja ylsi 558 MSEK (50,7 M€).
Ranskalaisen luksuskaupan jätin LVMH omistamalla Sephoralla on Ruotsissa jo neljä myymälä (kaksi Tukholmassa, yksi Malmössä ja yksi Göteborgissa).
Yhtiön kasvu on painottunut vahvasti pandemian jälkeisiin vuosiin, jolloin myös kilpailu Ruotsin markkinassa on kasvanut voimakkaasti. Markkinaa pitkään hallinnut KICKS on saanut uusina tulokkaina haastajakseen LYKO ja NORMAL A/S. Molemmat myyvät Kicksin tavoin selvästi enemmän kuin Sephora, toki myymäläverkostokin ovat hyvin erilaisia.
Lykon myynti Ruotsissa on hieman alle kaksi miljardia kruunua (182 M€), kun Normal myy peräti 2,7 miljardilla kruunulla (245 M€) Ruotsissa. Kicksin myynti on peräti neljä miljardia kruunua.
Sephora kasvussa huomattavaa on kannattavuuden loikka viimeisen kahden vuoden aikana. Vuonna 2022 alkanut voimakas myynnin kasvu on nostanut kannattavuuden jopa selvästi pandemiaa edeltänyttä aikaa edelle.
Vuodesta 2021 myynti on kasvanut huimat 135 %.
Sephoran mukaan viimeisen vuoden kasvun osalta myymälät kasvoivat 10 %:lla ja verkkokauppa 9 %:lla. Verkkokaupan lukuihin kuuluu myös myynti Norjaan.