Kaupan tila

Kaupan tila

Pidemmät kirjoitukset

Stockmannin myrskyisä 2000-luku

Kaupan Tilan tilaajilla on mahdollisuus päästä tutustumaan ennakkoon projektiin, jota on tehty pitkään ja hartaasti: kirja Stockmannin 2000-luvun hengästyttävistä käänteistä.

Arhi Kivilahti's avatar
Arhi Kivilahti
Nov 08, 2025
∙ Paid
Kuvan lähde: Marit Henriksson - Own work, CC BY-SA 4.0

Tämän viikon teksti tarjoaa esimakua projektista, joka on ollut työn alla muiden töiden ohessa viimeisten parin vuoden ajan. Olemme Jouko Pitkäsen kanssa kirjoittaneet kirjaa tavarataloyhtiö Stockmannin 2000-luvun dramaattisista vaiheista.

Kirjaa varten olemme haastatelleet toistakymmentä yhtiössä työskennellyttä henkilöä. Mukana ovat kaikki vuosien 2000-2021 toimitusjohtajat sekä hallituksen puheenjohtajat.

Kirja pyrkii piirtämään kuvan siitä miten yhtiö ajautui vuodesta 2013 eteenpäin myynnin laskukierteeseen, joka huipentui yrityssaneeraukseen pandemia-aikana. Aiheesta on kirjoitettu paljon talousmedian sivuilla ja miltei kaikilla tuntuu olevan asiaan mielipide.

Kriisin syyt ovat paljon syvemmällä mitä julkisesti on keskusteltu. Kirja pyrkii tuomaan näkökulmia ja syvyyttä siihen miten ja miksi ikoninen tavarataloyhtiö ajautui historiansa pahimpaan kriisiin ja miten sieltä selvittiin.

Ohessa on Kaupan Tilan tilaajille ennakkopääsy luonnokseen kirjan johdannosta.

---

Tavarataloyhtiö Stockmannilla on pitkään ollut erityinen asema suomalaisessa kaupassa. Etenkin suurissa kaupungeissa yhtiön tavaratalot ovat olleet tärkeitä kaupan keskipisteitä. Helsingissä Stockmann onnistui jopa kääntämään pääkaupungin kaupallisen painopisteen rautatieaseman ja Kaisaniemen suunnalta Aleksanterinkadulle.

Stockmannin kello on ikoninen kohtaamispiste ja Hullut Päivät kotimaisen kaupan kopioiduimpia ja menestyneimpiä konsepteja. Stockmann oli parhaimmillaan kuitenkin paljon enemmän.

Suurimmillaan Stockmann oli kotimaisen erikoiskaupan kiistaton kuningas. Koko konsernin liikevaihto oli yli kaksi miljardia euroa. Ainoastaan kaupan suuret keskusliikkeet K- ja S-ryhmä ylsivät suurempaan liikevaihtoon. Erikoiskaupassa yksikään yritys ei päässyt edes lähelle yhden miljardin liikevaihtoa.

Vuodesta 2013 alkanut liikevaihdon lasku oli vielä näyttävämpi kuin mitä 2000-luvun nousu. Romahdus oli poikkeuksellisen nopea ja paljon huomiota kerännyt. Nokian matkapuhelinliiketoiminnan alamäki lienee ainoa enemmän mediahuomiota saanut yrityskriisi Suomessa viimeisen 20 vuoden aikana.

This post is for paid subscribers

Already a paid subscriber? Sign in
© 2025 Arhi Kivilahti
Privacy ∙ Terms ∙ Collection notice
Start your SubstackGet the app
Substack is the home for great culture