Stockmannin tavaratalojen hidas tie kohti kannattavuutta etenee. Tavaratalojen tulos oli vuoden takaista parempi (ei vielä plussalla) jo viidettä neljännestä peräjälkeen. Hidas tuloksen paraneminen on johtanut siihen, että viimeisen 12 kuukauden (LTM) tulos on ollut plussalla puolen vuoden ajan.
Tämä on rohkaiseva merkki tavarataloliiketoiminnan pidemmän aikavälin kestävälle kasvulle. Tosin, tavaratalojen myynti ei vielä ole löytänyt kasvu-uraa. Myynnin hidas liuku jatkuu edelleen.
Kuten aamun Helsingin Sanomissakin kirjoitettiin, Lindex etsii edelleen ostajaa tavarataloille. Tällä hetkellä näyttäisi siltä, että orastava liiketoiminnan kääntyminen kannattavaksi on tuonut hetkellisentauon myyntineuvotteluihin.
Edelleen on todennäköistä, että Lindex haluaa päästä eroon entisestä omistajastaan. Luksukseen ja premiumiin kääntyneellä tavarataloliiketoiminnalla ja keskihintaisilla naisten ja lasten vaatteilla ei ole juuri yhteistä. Lindexin ostaneella Stockmannilla olisi ollut paljon yhteistä Lindexin kanssa. Valitettavasti synergiahyödyt hukattiin silloin talouskriisin syöksettyä kaupan alan uusiin haasteisiin.
Stockmannin myynnistä kasvua toi hämmentävän pienen verkkokaupan +14 % kasvu. Verkkokauppa oli kolmannella neljänneksellä vaivaiset 9,2 % tavaratalojen liikevaihdosta. Tässä olisi paljon kasvun varaa. Tavaratalojen myynti sen sijaan laski muutaman prosentin.
Emoyhtiö Lindexin jatkoi pienessä kasvussa. Lindex tuo edelleen konsernin tuloksen, joskin sen tuloskunto on ollut viime aikoina laskusuunnassa. Tosin tulostaso on selkeästi korkeammalla tasolla kuin ennen pandemiaa.



