Toinen Kaupan Tila x Bilendi -tutkimus, Q4/2025
Viime kerran tapaan nyt kysyttiin ruokakaupan yrityksistä missä rahaa on käytetty eniten ja mitä mieltä vastaajat eri ketjuista ovat. Erikoiskaupan puolella tutkittiin suurten ketjujen kiinnostavuutta
Vielä ennen joulua on vuorossa järjestyksessään toisen Kaupan Tila x Bilendi -kuluttajatutkimuksen vuoro. Ensimmäinen tutkimus tehtiin kesän jälkeen. Nyt on aika katsoa millä tunnelmilla suomalaiset kuluttajat ovat menossa kohti vuoden tärkeintä sesonkia.
Alkuun on hyvä todeta, että kyselyjen välillä ei ole dramaattisia muutoksia. Onhan niiden välillä vain muutama kuukausi. Havaittavissa on kuitenkin muutamia huomattavia muutoksia. Niitä käsitellään tämän viikon kirjoituksessa.
Kyselyn tulokset voi jakaa kolmeen pääosaan. Ensimmäisessä osiossa käsitellään ruokakauppaa, suomalaisten rahankäyttöä eri ketjuissa sekä tyytyväisyyttä ketjuihin. Toisessa osiossa käydään läpi vastaajien näkemyksiä erikoiskaupan ketjuista. Niitä tiivistetään NPS-maailmasta tutun skaalan avulla. Toisessa osiossa katsotaan myös millä erikoiskaupan ketjuilla on eniten faneja.
Lopuksi katsotaan hieman miten vastaajat näkevät oman taloutensa tilanteen sekä kulutuksensa kehittyvän joulun alla.




